Transporter 3

Handling: Den professionella transportören Frank Martin får i uppdrag att köra den kidnappade dottern till ledaren för det ukrainska Naturvårdsverket från Marseille till Odessa. Som vanligt ställer han inga onödiga frågor.

År: 2008
David Atrakchi
Yann Sundberg
Eriq Ebouaney
Silvio Simac

Ännu en solklar uppföljare där man egentligen bara får se det man sett två gånger en tredje gång. Ett annat minus var att dialogerna inte alls kändes så välutvecklade.

Dock så hade skådespelet höjt sig en hel del, likaså effekterna.

Snygga fightingscener precis som i dom två föregångarna.

Klar trea.

crack_of_dawn

Nja, når inte upp till varken 1:ans eller 2:ans nivå. Det är något i relationen mellan "the transporter" och "lasten" som inte funkar för mig. Det känns bara fel.

Annars var det en bra film med ett nytänkande i handlingen. Men, som sagt, pga huvudpersonernas konstiga relationsutveckling blir betyget bara en tvåa.

En 2 som film, en 2+ i sin egen genre & en 2 som underhållning.

Taglines: This time, the rules are the same. Except one. / Do not step away from the vehicle.

Nja, detta är en film med som vanligt asmycket action i hårdkokt supertempo, men VAR är manuset Luc Besson??? En så i övrigt stentuff film med coole Statham i huvudrollen, utmärkt ackompanjerad av sin "sidekick" Berléand som inspektör Tarconi, får inte innehålla så mycket orealism så att det blir tråkigt. Skillnaden är om det hade varit en actionkomedi eller en "action-fiction" - mitt senaste nya genrenamn jag tycker är lysande - då hade det varit helt ok. Men överdrifterna bli för många. Vid minst tre tillfällen sker helt ologiska saker som skapar riktigt stora manusluckor: han jagar ikapp en bil på ett synnerligen osannolikt sätt samt glömmer nycklarna till sin superbil hela två gånger - oproffsigt är bara förnamnet och professionalism är ju Frank Martins mellannamn. Ska jag nämna fler? Hur troligt är det att Martin kollar solnedgång mitt i ett uppdrag? Nä, nu får jag inte säga mer med risk för att låta som en gammal ultracynisk gubbrecensent.
Rudakova som Valentina kändes inte skådespelarvan direkt och ibland undrar jag hur det kommer sig att hon fick en roll i filmen *. Icke trovärdig är förnamnet på denna punkt. Knepper är bra, karismatisk som bad guy (!).
Nej, detta hamnar inte i DVD-samlingen. Filmen kan man se om nån gång slötittandes, men vill jag det?!

Trivia: All the car stunts were performed in real time, without models and little to no CGI / Olivier Megaton views the Transporter franchise as being somewhere in between the James Bond and Die Hard series, with a slight edge to Die Hard. / Natalya Rudakova, who was a hairdresser with no acting experience prior to this film, was discovered by producer Luc Besson as he was walking down the street in New York. Besson caught up to her and asked her to take some acting lessons and then come in for an audition.

En fartfylld och spännande actionfilm. Den är skrattretande overklig ibland, men jag gillar historien. Svag trea.

Helt klart värd en fyra! Slår tyvärr inte ettan dock..

tycker nästan att den här e den bästa i serien..men bara nästan..handlingen e för löljig för att den ska bli den bästa

Hook

Snabb och tredje gången gillt

Jason Statham återvänder som Frank Martin som passionerad transportör, men nya krafter gör att han måste återuppta sitt gamla liv motvilligt.

Efter filmer som Snatch, Crank ocgh Death Race så har mr. Statham blivit en karaktäristisk skådespelare som ofta kommer synas i action laddade bil filmer och hård pumpade muskler. Transporter 3 är ingen skillnad från dom överig två, förutom att Frank har mer hjärta än tidigare. Storyn tycks ha sinat ut på sista halvtimmen och kärleks intresset känns mer som en flört och att man kommer vänta fler Transporter i framtiden. Filmen är laddad med seg början och väldigt lång.

Man blir nöjd med denna film det behövs inte fler och det avslutas värdigt...

Story: 2-
Skådespeleri: 2
Regi: 2+

Helhet: 2

Filmpunkten-id: 20695

Transporter (2002)
Transporter 2 (2005)
Transporter Refueled, The (2015)