Sommarminnen

Handling: Tre syskon i fyrtioårsåldern samlas en sommar med sina familjer i sin åldrade mammas hus. Adrienne är framgångsrik kläddesigner bosatt i New York, Frédéric är ekonom och lärare i Paris och Jérémie är en dynamisk entreprenör i Kina. Det blir sista gången de träffar mamman i livet, då hon går bort under hösten. Efter sig lämnar hon en imponerande samling antikviteter och syskonen måste komma överens om vad de ska göra av dödsboet. Olivier Assayas (Irma Vep, Mellan två höstar) har gjort en vuxen och intelligent relationshistoria om föräldrars bortgång, syskonskap och det känslomässiga värdet av minnen och föremål. I den starka ensemblen märks kända ansikten som Juliette Binoche (Dolt Hot, Chocolat) och Jérémie Renier (Barnet).

År: 2008
Regissör: Olivier Assayas
Originaltitel: L'Heure d'été
Alternativ titel:Summer Hours (Internationell engelsk titel)
Ursprungsland: Frankrike
Juliette Binoche
Charles Berling
Jérémie Renier
Edith Scob
Dominique Reymond

En stark 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: -

En skön och annorlunda liten film som inte följer konventionen. Det vill säga den klassiska mallen för handlingsutveckling. Filmen tar upp ett viktigt ämne - hur syskon måste enas om och hantera ett arv efter sin mammas bortgång, vilket blir intressant. Småfint foto av somrig landsbygd i Frankrike.
Klart värd att se men den når inte upp till en 4 i betyg. Detta hamnar inte i min DVD-samling, trots att jag kan tänka mej att se om den nån enstaka gång.

Trivia: -

Biopremiär: 2008-10-31