Wrestler, The

Handling: Det var länge sedan lyckan log mot Wrestlaren Randy “The Ram” Robinson. Sliten av hårt leverne i och utanför ringen delar han sin tid mellan extrajobbet i matuvarubutik och Wrestlingens motsvarighet till korpfotbollen.

År: 2008

Evan Rachel Wood
Mark Margolis
Todd Barry

Copyright NonStop Entertainment

Helt klart gör Mickey Rourke sin livs roll som den gamle avdankade f.d. wrestlingstjärnan Randy "The Ram" Robinson. Man känner verkligen för Rourkes karaktär. Han är en avdankad, lite lätt nerdekad gammal wrestlingstjärna med dålig 'pump' som är oerhört ensam. Hans enda kontakt med omvärlden utanför wrestlinglokalerna är en strippa. Hans dotter har tagit avstånd från honom och han försöker vinna tillbaka hennes tillit. Stålarna från wrestlingen räcker inte till så han får extraknäcka i den lokala mataffären för att få det att gå runt. På det stora hela är det inte mycket som går hans väg. Wrestlingen är det enda han är bra på och det han trivs med. Efter Rourkes Golden Globe vinst är han favorit till Oscarsstatyn. Kul för Rourke med en sådan comeback, han gör verkligen en storartad insats och bär hela filmen på sina axlar.

En fruktansvärt bra film, längesedan man fick sig en sådan bra filmupplevelse. Arronofsky skrotar sin sedvanliga snabba stil i "The Wrestler" och lägger fokus på längre tagningar och en dokumentär lik cinematografi istället för bländande ljussättning och överväldiga tagningar och det fungerar perfekt. Skådespelet är också något som fläckas av och det hela känns dokumentärt tack vare det enorma skådespelet. Mickey Rourke förtjänar verkligen en Oscar, en enorm prestation. Mycket möjligt årets bästa film.

Jollanboll

Oj oj oj. Denna film förtjänade verkligen 2 timmar av konstant fascination från min sida. Jag blev helt tagen av "the Wrestler" och Mickey Rourke i hans lysande skådespelar insats.
Att just få nöjet att följa en film utan att så blinka eller tänka en tanke på att det är just en film man ser, brukar alltid resultera i ett väldigt bra betyg från min sida. Den känns så verklig när man ser den, känslorna som Randy “The Ram” Robinson utrycker i sitt sargade ansikte och med sin mörbultade kropp får mig att fascineras åter och åter igen.
Helt klart en av årets bästa filmer och Darren Aronofsky imponerar ännu en gång genom att ge oss en unik filmhistoria.

Gunnar Bergquist

En film man snabbt glömmer.

Jag hade inte några höga förväntningar på filmen (eftersom jag trodde att den var överskattad). Och det stämde också. Dåliga och otrovärdiga karaktärer. Som hans dotter. Nej. Dessutom för förutsägbar, tyckte jag iaf.

soulman85

tkr den va ganska usel

Svårt att säga vad som är så bra. Den bara är det. Aronofsky har gjort det igen.

martin88

En brutal och medryckande film med en lysande Mickey Rourke i huvudrollen. Det hela är en tragisk historia som känns väldigt verklighetstrogen. Om jag hade fått bestämma skulle de inledande wrestlingscenerna (som i och för sig är snyggt filmade, precis som resten av filmen) kortats ner en aning samtidigt som mittenpartiet kunde förlängts en aning. Betyget stannar vid en stark trea.

DuskBringer

Det finns typ bara 3-4 filmer som har rört mig till tårar. The Wrestler blev idag en av dem.

Jag blev helt tagen av den här filmen som handlar om en ensam mans tragiska livsöde. Mickey Rourke gör en fantastisk rolltolkning och står här för en av de bästa skådespelarinsatser jag sett på mycket länge. Musiken är perfekt med handplockade låtar på exakt rätt ställen.

En oerhört stark och fantastiskt bra film.

Filmen va bättre än jag trodde den skulle vara. Gripande och riktigt bra skådespeleri.

Biopremiär: 2009-02-13
Filmpunkten-id: 20706