Seven Pounds

3,7

Handling: Ben jobbar som skatteutredare och är djupt deprimerad efter hans frus bortgång. Han har svåra skuldkänslor för de misstag som han begått i det förflutna. Han beslutar sig för att ta sitt liv, men innan han gör det så ser han till att hjälpa sju andra personer som hamnat fel i tillvaron och förändrar deras liv för alltid. Under tiden träffar han Emily, en vacker kvinna med hjärtproblem och blir förälskad. Hans planer blir mer dunkla och svåra att genomföra.

År: 2008
Dale Raoul
Bojana Novakovic
Gina Hecht

Copyright Sony Pictures Releasing (Sweden) AB

Will Smiths och regissören Gabriele Muccinos andra gemensamma film är, precis som The Pursuit of Happyness (2006), ett kraftfullt verk som berör på ett djupt plan, även om Will Smiths tolkning av Chris Gardner är betydligt vassare än rollen han gör här. I en film där scoret fyller en så pass liten funktion är det manuset och det starka bildspråket som bär upp historien och gör den minnesvärd. Låt gå för att storyn lägger stor tyngdpunkt på det som är osagt, och därmed är lite för mystisk för sitt eget bästa, men det finns mycket att älska med Seven Pounds (2008).

Denna stillsamma och gripande film hade lätt kunnat bli en platt färdsträcka, om det inte hade varit för det faktum att twisten som presenteras då filmen drar sig mot sitt slut är så pass elegant och väl maskerad. Och att kalla det hela en twist är kanske något missvisande, eftersom avslöjandet egentligen inte har någon större inverkan på filmen som helhet. Det är de allra sista minuterna som berör mig djupast, då tittaren ser resultatet av en av Bens många gåvor till sina medmänniskor rakt i ögonen. Men välskrivet är det, och ett präglande element i en film som berör vardagshjältedåd lika mycket som de livsavgörande beslut som definierar Bens, och många andra människors, liv.

Tyvärr måste jag också säga att karakteriseringen är något fumlig, eftersom en avgörande vikt skänks Bens förflutna och varför han gör det han gör, utan att vara helt övertygande. Vi ser brottstycken av vad han har varit med om, och varför han kämpar med djupa skuldkänslor, men eftersom vi aldrig tillåts tränga djupare faller det platt i någon mån. De "misstag" han ser tillbaka på verkar i mina ögon för obefintliga för att ha lett till allt detta. Jag finner mig i väntan på en fundamental pusselbit som aldrig kommer.

Jag skulle också ha velat se en annan sorts relation mellan Ben och Emily, eftersom den romantiska kopplingen är det minst intressanta med filmen. Personligen skulle jag ha föredragit att få ta del av en vänskapsrelation, om så bara för att det så sällan tycks ske mellan en man och en kvinna på vita duken. I min mening fungerar historien bättre utan romansen. Men detta rörande drama ståtar ändå högt över sina imperfektioner, och levererar en avrundande scen som jag förmodligen aldrig kommer att glömma.

Jag är glad att sånna här filmer görs. Det värmer mitt hjärta, liksom det gör när jag ser filmen. Drama ända ut i fingerspetsen och Will Smith är otrolig (jag vet inte vad för annat uttryck jag ska använda mig av för att göra honom rättvis). Man måste vara beredd på en tung film när man ser den och det funkar inte om man ser lättsamt på den.

vwickan

Mycket bra och gripande berättelse som får en både rörd och berörd.

Venom-

En riktigt bra film som berör, will smith gör verkligen ett riktigt bra jobb i den här filmen, han passar i rollen som ben.
Det berör verkligen hur mycket en människa kan göra för en annan människa... verkligen en stark 4a!!

lindajjj

Annorlunda, obehaglig, gripande. Kanske lite väl sentimental ibland, men det gör inget. Will Smith är en riktigt bra skådespelare!

Otroligt imponerande.
Riktigt imponerande spel, effekter och fotot sitter tveklöst.

Väldigt fin och stundtals riktigt gripande story.
Samt en väldigt orginell story.
Även ett stort plus till slutet som bara inte kunde varit bättre.
Dock lite väl seg emellanåt för att jag skulle höjt betyget.

Nästintill betyget med fem prickar.
En film som förblir ihågkommen, ett måste!

Steve84

Will Smith gör åter igen en mycket bra insats. Dock kommer den inte riktigt upp i samma kvalitet som Jakten på Lycka.

Biopremiär: 2009-02-06
Filmpunkten-id: 20769