Zeitgeist: Addendum

Dokumentär :

Dokumentär :
4,0

Handling: Zeitgeist: Addendum är en dokumentär som fortsätter i sin föregångares spår och granskar den amerikanska ekonomin med dess brister.

År: 2008
Regissör: Peter Joseph
Originaltitel: Zeitgeist: Addendum

martin88

Precis som första filmen sätter denna igång en hel del i hjärnan. Mycket av det man tror sig veta ifrågasätts och man vet inte längre vad man ska tro på. Den första filmen var nog upplevelsemässigt starkare än denna men detta är, precis som Goliatbagge säger, en klart mycket bättre dokumentär.

Argumenten här känns starka och trovärdiga och det är riktigt skrämmande. Inledningen var lite seg men efter ett tag sitter man där helt stum och bara tar in all ny information som kommer.

Slutet på filmen, där den alternativa samhällsstrukturen presenterades, var tyvärr klart svagare än övriga delar av filmen. Inga motargument alls och det säger sig självt att ändra en hel samhällsstruktur inte bara är guld och gröna skogar. Det kändes lite som en utopi måste jag säga och att de inte kunde vara lite mer självkritiska i den delen gör att filmens totala trovärdighet sjönk en aning. Denna del av filmen var dock mycket tänkvärd och intressant, men borde byggts upp bättre.

Mycket sevärd och otroligt tänkvärd dokumentär som alla borde se. Tyvärr blir det nog svårt att få reda på hur mycket som stämmer eftersom ”andra sidan” knappast kommer vilja erkänna om så är fallet.

Det här är en omvälvande "dokumentär" som är betydligt bättre än föregångaren Zeitgeist. Medan Zeitgeist alltför ofta upplevdes konspiratorisk och faktamässigt dåligt underbyggd, så går Zeitgeist: Addendum mer på djupet, framför allt kring det monetära systemet. Oerhört uppseendeväckande och det vore onekligen intressant att veta hur mycket som egentligen stämmer.

Men det är inte bara hispigt anklagande mot USA och allt elände i världen, utan vi får dessutom se en alternativ modell till samhällsstruktur som var ny för mig, det resursbaserade samhället, och som väckte mycket känslor. Svagheten är fortfarande ensidigheten då inga som helst kritiker eller utomstående får ge respons eller mothugg och därför är objektiviteten lika med noll, vilket är ett misslyckande för en dokumentärfilm, som den här knappt förtjänar att kallas. Därför uteblir femman, men rekommenderas ändå varmt för att vidga vyerna.

Filmpunkten-id: 20790

Zeitgeist: The Movie (2007)