Rats: Night of Terror

1,3

Handling: Om några hundra år i ett post-apokalyptiskt samhälle. Ett gäng människor finner en plats där det finns mat och skydd, men snart upptäcker de horderna av människoätande råttor!

År: 1984

Ottaviano Dell'Acqua
Geretta Geretta
Massimo Vanni

Crocodile

Den är inte så jätte bra precis men skådespelarna var ok och effekterna var också ok, tyvärr så var handlingen dålig och slutet av filmen var nog det sämsta slutet jag någonsin sett.

ledge

Under 80-talet gjordes det en hel del B-filmer som kretsade kring några få människors kamp för överlevnad i en förstörd och härjad framtidsvärld. Ofta handlade det om en värld som hade förintats genom atomkrig, vilket skapat en mängd ruskiga mutationer. Kampen för överlevnad var därmed hård i dessa filmer. I några fall blev det riktigt lyckat. Mad Max-triologin håller exempelvis hög kvalité. Men i de flesta fall blev resultatet ren pannkaka.

Rats: Nottre di terrore måste tilhöra ett av de absoluta bottennappen, kanske det största. Jag har sett många B-filmer i mitt liv, flera har vairt underhållande, vissa originella och några riktigt bra. Detta är dock något av det sämsta jag har upplevt.

Handlingen kan beskrivas med en mening. Motorcykelgäng spenderar natten i ett hus och attackeras av muterade råttor. Regissören Bruno Mattei, ett stort namn inom italiensk B-film, har helt och hållet gått in för att äckla sina tittare. Och visst, tycker man att råttor är obehagliga så är det lite ruskigt men effekterna är så dåliga att det inte ens blir underhållande, det blir enbart pinsamt. När råttorna väller fram behöver man inte vara ett snille för att inse att några tappra scenarbetare står och kastar plastråttor mot skådespelarna. Vid ett tillfälle rusar en mängd råttor upp längs en trappa, men man kan tydligt se att det hela är en plastmatta, på vilken "effektmakarna" limmat på dåligt gjorda gummiråttor, som rullas fram. Klippen med verkliga råttor kan dock vara obehagliga, men det räcker inte för att filmen skall bli obehaglig.

Skådespelarna är irriterande dåliga. Att t.o.m deras skrik känns krystade, och de skriker en hel del i denna film, säger väl allt om deras insatser. Dialogen är dessutom så dålig att jag häpnar. En intressant iakttagelse är att trots bristen på mat och vatten så verkar tillgången på smink, hårspray och balsam vara hög. Nästan samtliga överlevare verkar komma direkt från frissan, men perfekta frisyrer och tuff sminkning.

Nej, undvik denna dynga till varje pris. I de flesta fall brukar jag kunna skratta åt dylika B-filmer men här blir jag bara irriterad.

Filmpunkten-id: 20852