Boat That Rocked, The

Musik:

Musik:

Handling: En komedi om en av de illegala radiostationer som som sände från rostiga gamla båtar i Nordsjön under 60-talet.

År: 2009
Tom Wisdom
Rhys Ifans
January Jones

S16F

Det var en ren slump att jag hamnade i biosalongen med The Boat That Rocked på play framför mig, så jag hade inga speciellt höga förväntningar. Men nog rockade det alltid.

Richard Curtis har i mina ögon lyckats utmärkt med skön klippning och berättande, vad jag framförallt gillar är de korta klipp vi får se från vanliga människors vardag i England som lyssnar på Radio Rock, allt är snyggt inklippt till fantastiskt skön och svängig musik.

Och just musiken är det som verkligen sätter stämningen, musiken blir ju självklart essentiell i en film som denna, och man har verkligen lyckats med låtval i rätt tidpunkt.

Skådespelarensemblen imponerar, samtliga lyckas bra i att gestalta sina karaktärer, men vissa skiner lite starkare så som Philip Seymour Hoffman, Chris O'Dowd samt Bill Nighy.

I vissa stunder av filmen så är jag nästan uppe i en femma, men tyvärr så finns det en del faktorer som drar ner betyget. Likt Love Actually så blir det till slut lite för överdrivet, det är synd att man inte kan hålla fast vid den lite sentimentala stämning som byggs upp mot slutet. Istället så strävar man efter att uppnå den där patenterade "feel-good" känslan där en rysning kilar upp längs din ryggrad och ett brett leende sprider sig i ditt ansikte.

Visst är det fint och så, men det blir lite för sliskigt.

The Boat That Rocked är i mitt tycke en bra film, lite lång kanske, men lyckligtvis så blir det aldrig riktigt långtråkigt. Det blir en stark trea och en rekommendation till dig att se den.

Ingen höjdarfilm skön musik förstås, kul att ha sett den men en gång räcker.

e_mange

Så snyggt filmad, bra skådespeleri. men får inte en femma för den var seg vissa stunder under filmen.

andor

Trodde efter att ha sett en trailer att den var mer slap stick skämt än vad det var och den var lite lång. Dock en rolig film.

Isabellet

Vilken fullträff! detta är nog en av de bästa feel-good filmerna jag har sett. Inte nog med att de spelade helt underbar musik hela tiden, allt var bra med filmen.

Yasmin

Väldigt rolig film med roliga typer, se den!

Rolig, lättsam och även alvarsam och rörande nångång sådär. Men mestadels rolig =) Får en 4:a

stekaren85

Väldigt skön goodfeeling film med underbara karaktärer, härlig musik och en enkel story som de lyckades få väldigt intressant och unik! en klar fyra på denna ! :) Lyssna inte på gnällspikarna som gett filmen en etta. SE DEN!

Biopremiär: 2009-04-17