LasseMajas detektivbyrå - Kameleontens hämnd

Handling: Lasses och Majas uppdrag blir både svårare och farligare än tidigare. En mystisk bok om Vallebys grundare Hertig Valle samt ett tio år gammalt fall gör sig påmint när märkliga ting börjar ske i Valleby kort efter att den beryktade Conny-Kameleont sluppit ut från fängelset. En dödskalle står i centrum när en serie mystiska händelser för Lasse och Maja djupare och djupare in i sitt hittills svåraste fall. Hämndbegär och avancerade förklädnader ställer till det rejält för våra vänner som tvingas till finurligare och modigare aktioner än någonsin tidigare för att återställa ordningen i Valleby.

År: 2008
Veronica Dahlström
Emelie Rosenqvist

Copyright SF Film

the_jobe

Aldrig kunde jag tänka mig att en barnfilm skulle vara så pass spännande! Storyn är genial, och steget är inte långt till att detta skulle kunna ha blivit en thriller för en mer vuxen publik. Kameraarbetet och ljuset är lysande, och det påminner nästan lite om fantastiskt välfilmade svt-dramat "Mannen Under Trappan" i färger och ljus. Jag ska genast kolla upp likheterna i crew mellan dessa två produktioner.

IWantItThatWay

Bra och ganska spännande film! Den här filmen passar faktiskt alla åldrar. En varning är att man hoppar till två gånger, haha.

Biopremiär: 2008-12-19

LasseMajas detektivbyrå - Von Broms hemlighet (2013)
LasseMajas Detektivbyrå - Skuggor över Valleby (2014)
LasseMajas detektivbyrå - Stella Nostra (2015)
LasseMajas detektivbyrå - Det första mysteriet (2018)
LasseMajas Detektivbyrå - Tågrånarens hemlighet (2020)