Äntligen midsommar!

2,1

Handling: En samling vänner, var och en med sina egna funderingar och problem, samlas för att fira en förhoppningsvis minnesvärd midsommarafton. Det blir extra minnesvärt tack vare (eller ska man säga på grund av) en amerikan som hälsar på.

År: 2009
Anna Littorin
Alexander Karim
Inga Sarri
Lasse Sarri

Känns som en dålig kopia av "Tomten är far till alla barnen". Skrattade gjorde man nån enstaka gång. I övrigt hade den här filmen ganska tragisk stämning över sig. Skådespelarna var inget vidare heller. En svag 2:a eftersom filmen var måttligt underhållande.

Hade högre tankar om den här filmen. Känns som att de har plockat ihop en hög med bra svenska skådespelare, och tror att de kan bli en bra film. Men icke. Inge vidare..

lindajjj

Typisk svensk film. Klassiska klyschorna och "alla problem ska med". Men ändå ingen kalkon.

En rätt rolig men simpel svensk komedi. Känns som att titta på "Tomten är far till alla barnen" fast på sommaren.. Nej, det hade inte skadat med något nytt. Men visst, några skratt fick man ju. "Vi höll om litegrann", haha! Stark tvåa.

en misslyckad midsommar för dessa kärleksfulla par. Trodde den skulle vara roligare men den va lite långtråkig. svag 2a

Nienna

Äntligen midsommar känns ibland inte helt hundra. Ibland blir mixen mellan svensk och amerikansk humor vs allvar lite väl konstig på något obeskrivligt sätt. Men filmen är trots allt bra och att det blandas språk hit och dit stör inte ett dugg.
Själva historien har sina brister men det gör inte så mycket för känslan av en typisk midsommar kommer ändå fram, den blir ju sällan så som vi tänkt oss. Under filmen kände jag emellertid hela tiden att jag sett detta förut och det har jag ju kanske trots allt? För egentligen så är detta lite utav en "Tomten är far till alla barnen" fast under midsommar istället för julafton.
Skådespelarna är okej men det är helt klart Olle Sarri som höjer filmen ett par snäpp i den aspekten. Allt som allt är det trots allt en typisk svensk film, med konstiga inslag av amerikansk film, men den håller sig ändå charmig nog för att jag ska vilja se den igen.

Biopremiär: 2009-10-02