Daybreakers

Handling: 2019 - en farsot har plågat mänskligheten och muterat dom flesta till vampyrer. Nu när blodtillgången sinar så börjar de planera ett annat sätt för överlevnad. Under tiden håller en forskare på med experiment tillsammans med omvända vampyrer för att rädda mänskligheten.

År: 2009

Sam Neill
Vince Colosimo
Christopher Kirby

Copyright Nordisk Film

tyckte denna var mycket sevärd, hade tänkt mig mer skräck i de hela men annars tyckte jag om hela iden och själva storyn. stark 4a

Nej tyvärr! Intressant idé förvaltas dåligt och det blir bara det typiska Hollywoodslasket. Välgjort men det räcker inte långt den här gången.

Hook

vampyr, inte vampyr... ?

Ethan Hawk spelar en blod forskare vid namn Ed, han lever i värld som är överbefolkad av vampyrer och fler männiksor blir svårare att hitta för varje dag som går. Eds uppgift med sitt läkare team är att hitta ett sublimang som skall användas så att människorna kan ha en chans att föröka sig. En natt så krockar Ed med en annan bil, som körs av människor. Ed hjälper människorna undan polisen. I gengäld får Ed en chans med hjälp av människorna att skapa ett botemedel.

Filmen är snygg och blodig som tusan. Alla skådespelare bär kontakt linser och ser väldigt läbbiga ut. Samt att see Sam Neil gör en av sin a bästa roller på ett bra tag. Ethan Hawk gör nästan ingen nytta förutom att se nedstämd ut samt vara allmänt anti mot allt.. William DeFoe gör en bra prestation som den antihjälte som räddar dagen. Övriga i skådespelareansambeln är måttliga men trovärdiga. Dock stör man sig på karaktärernas missledda sätt att förlita sig på varandra.

Daybreakers är ingen dålig film för dem som gillar verklig vampyr action. Inga varulvshulkar eller tonårs vampyr sex, det här är ren och skär balls to walls with blood. Det blir knakse bättre man det här får duga som en bra mall för kommande vampyr filmer.

Story: 3
Skådespelare: 3
Regi: 3-

Helhet: 3

Yasmin

Annorlunda vampyrfilm men den var inte dålig för det. Filmen var helt okej.

Levish_

Detta var utan tvekan den sämsta film jag någonsin sett. Den började lovande, sen när huvudpersonen (vampyren) visar sig heta Edward (extremt pinsam rip of från Twilight) gick det bara utför. Här är ett klart exempel på hur en film som rider på vågen med vampyr fascinationen INTE blir lyckad bara för att det är just vampyrer i. Hade en hygglig story men den föll platt, hade gärna sett samma story men bättre utfört. Trots att det skulle vara en skräckfilm skrattade jag mig igenom hela, tillsammans med resten av publiken. Ett råd, SE DEN INTE. Spara 95 kronor och gör något vettigt istället!

Biopremiär: 2010-01-22