Megamind

Handling: Megamind är en superskurk som slåss mot sin nemesis Metro Man och Megamind lyckas vinna över sin fiende. Men under sin långvariga seger så börjar Megamind bli mer och mer bitter av att dagarna är så långsamma och händelselösa. Han bestämmer sig därför för att skapa en superhjälte; Titan. Men hans skapelse Titan vill vara en superskurk vilket gör att Megamind byter lag och blir en superhjälte för att förgöra Titan.

År: 2010
Tom McGrath
Emily Nordwind
J.K. Simmons

Copyright DreamWorks

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Sweet_Jenny

Underskattad film. Trodde först att den skulle vara sämre än vad den var men den blev bättre och bättre när jag såg den. Bra soundtracks till filmen. Men jag är mycket för tecknat/animerat annars.

Den har faktiskt likheter med dumma mej fast mer åt superhjälte hållet men ändå tyckte jag den var helt klart sevärd och den hade sina roliga stunder

Cammie

Trailern var allt bättre än filmen. Dessvärre. Megamind känns som en mer Hollywoodfierad version av Dumma mej, även om den blå huvudpersonen är rätt charmig.

Hook

Blå är min nya favorit.

Humor och action serveras i dreamwaoks animations nya fullspäckade äventyrs film. Megamind och Metroman rivaler sedan barn har nu i med att ett nytt museum öppnats för superhjältens minnen. Megamind planerar sitt försök att härska över staden. Dock slutar allt i ett stort misstag och Megamind står som lycklig vinnar som erövrat hjälten. Men lyckan blir kort då skurken inser att han är inget utan godhet att slåss mot. Tanken slår honom att skapa en ny superhjälte som han kan slåss mot. Samtidigt finner han sina känslor i reportern Roxie.

Megamind är ett bättre action-äventyr med massor av klichéer till gamla bond-filmer och superhjälte filmer. Humor är klockren och det är grymt nöje att se Will Farrells tolkning av Megamind. Andra i röst-skapet är Brad pitt och Jopnah Hill tillsammans med Tina Fahy som alla bidrar med sin del och gör det på ett mycket bra sätt. För att vara en animerad film så känns på ett underligt sätt mer verklig än låt oss säga "Dumma Mej" som hade liknande tema då han adopterar barn för att få sina onda planer igenom och i proceduren inse att han inte är ond. I Megamind är processen en liknande med då det är en kvinna i nöd som mer eller mindre är starkare hjälten och skurken. det finns ett triangeldrama och ett sårbarhet som utförs mycket bättre.

Megamind är en film som gör en glad och kan uppskattas mer om man är uppväxt med äldre spion-filmer och fantasyi-action såsom Bond och Flash Gordon. Detta är en film i mitt elaka tycke en välgjord och mycket bättre film än vad jag väntat mig.

story: 4
röster: 4 (engelska)