Stormen

Handling: Lugnet före stormen. I samhället Eket är allt precis som vanligt då de mörka molnen tornar upp sig vid horisonten. Byborna sköter sin skog och sina vardagsbestyr, grannfejderna pågår sedan generationer och hemligheter hålls inom hemmets fyra väggar. När stormen några timmar senare drar in över byn ställs allt på sin spets, invånarna tvingas plötsligt tänka nytt och omvärdera gamla beslut i kampen för sin egen och sina näras överlevnad.

År: 2008
Robin Stegmar
Carina M Johansson
Lotta Tejle
Anja Lundqvist

En spännande, intressant och sorglig film, som bara blev bättre och bättre ju längre den varade. Svag fyra.

Det här är en miniserie som tydligt refererar till stormen Gudrun som drog över Sverige 2005. Tyvärr är serien också ett gott exempel på hur dåligt skådespel dödar en potentiellt bra story. Framför allt är det tonåringarnas agerande som får mig att vilja sjunka genom soffan. Men även överlag är skådespeleriet dåligt bortsett från Källa Bie som lyckades imponera stort som vänsterprasslande mamma. Ett nytt namn för mig. Själva storyn lämnade betydligt mer att önska och egentligen var det bara två sidohistorier som var intressanta att följa varav den ena mer eller mindre rann ut i sanden. Efter första avsnittet tyckte jag att det verkade ganska lovande, men till slut blir det inte ens godkänt.