Rädda menige Ryan

Krig:

Krig:
3,8

Handling: Historien, som ses genom ögonen på en grupp amerikanska soldater, börjar med andra världskrigets historiska invasion, D-dagen, för att sedan förflytta sig bortom stranden när männen ger sig in på ett farligt specialuppdrag. Kapten John Miller (Tom Hanks) måste leda sina män bakom fiendens linjer för att hitta menige James Ryan, vars tre bröder dödats i strid. Med oddsen emot sig ifrågasätter männen sina order. Varför ska åtta män riskera livet för att rädda en man? Omgivna av krigets brutala verklighet söker var och en sitt eget svar - och styrkan att vinna över en osäker framtid med heder anständighet och mod.

År: 1998

Max Martini
Dylan Bruno
Joerg Stadler
Paul Giamatti

Det är svårt att förneka att detta är en otroligt välgjord film som är väldigt spännande att se på. Det den däremot brister i är dess manus. Handlingen har man mest slängt ihop för att filmen ska handla om någonting och det är ganska tydligt att Steven Spielberg bara ville göra en film om kriget och inte ödsla energi på så mycket annat.

Den är dålig för att hela filmen genomsyras av en hel del ologik samt jobbiga amerikanska mentaliteter. Ett bra exempel på detta är hur amerikaner kan tänka sig att betala VILKET PRIS SOM HELST för att rädda EN person. Sen att det dör ett halvt dussin andra män bara för att rädda en menig soldat är ju inte så vesäntligt eller hur...

Även karaktärerna saknar djup. Visst man får reda på lite små saker som att Kapten Miller (Tom Hanks) är en lärare hemma i staterna, men det stannar där och man kommer inte in i djupet. Så sen när amerikaner flyger i luften och pumpas fulla med bly så känner man ingenting utan tycker snarare att det är tufft att se hur kroppsdelar och blod flyger till höger och vänster.

Hela manuset påminner mycket om en härlig zombie film, men detta brister i en krigsfilm som är tänkt att vara baserad på realism. Vad jag vill komma till är att filmen och dess handling är väldigt ytlig och man blir inte berörd som i många andra bra krigsfilmer, vilket är väldigt synd då filmen är väldigt välgjord på andra sätt.

Filmens stora plus är istället effekter och foto som är rent av mästerliga. Effekterna är otroligt skickligt gjorda och realistiska, liksom även fotot som är helt underbart. Det är så nära och samtidigt så ger det ett så stort djup och perspektiv över miljöerna och atmosfären. Man verkligen känner sig som av soldaterna som springer upp för stranden samtidigt som kulorna sliter sönder ens kamrater i stycken. Utan att gå in för mycket i detalj så är detta förmodligen de bästa foto och effekterna som jag någonsin sett i en krigsfilm. Det är bara Full Metal Jacket som är i samma klass och det är framförallt detta som räddar filmen från ett underkänt och till och med höjer dess betyg till en stark trea.

Jag måste även ge en ros till skådespelarna som gör väldigt bra insatser. Tom Hanks (Kapten Miller) är som vanligt ytterst bra och även Matt Damon (Menige Ryan) gör bra ifrån sig tillsammans med resten av skådespelarna. Sen att deras karaktärer är så ytliga att deras insatser sänks är ju inte riktigt deras fel, utan framförallt manusets som sagt.

Detta är enligt mig den bästa krigsfilmen som någonsin gjorts, den sköna musiken som passar perfekt in i varje scen, de trovärdiga skådespelarna och de otroliga snygga action-scenerna. Skildringen av soldater i krig kan knappast bli mer realistisk än så här. Jag har sett den här filmen ett antal gånger, och aldrig riktigt tröttnat på den. När den är som bäst, då ska man se den med ordentlig tv och ett bra bioljud. Då blir öppningsscenen perfekt, som är det bästa i hela filmen. Vågorna som slås mot båten, kulorna som vinner runt om kring dig och allt det visuella. Man får verkligen känslan av att man är mitt i kriget, överallt sker det saker hela tiden som påverkar känslan rejält, ibland verkar till och med kriget vara hemma i soffan. Tom Hanks är verkligen bra i den här filmen, han lyfter filmen rejält, då handlingen kanske inte är den klokaste. Eftersom det är en väldigt dyr film, så kunde de lagt ner mer krut på själva krigandet, då det var det som verkligen var snyggt i filmen. Ett stort plus till den första delen av filmen, men lite besviken blev jag på slutet. Dessutom så går allt rätt så fort och jag saknar den här känslan av brödraskapet som skapades i krig, det är lite falskt och ytligt här. Men bra krigsscener gör "Saving private Ryan" till en bra och underhållande krigsfilm, men ett mästerverk är det inte. För lång, och ändå får inte Spielberg med det goda och viktiga. En svag femma blir det, lätt ett mästerverk.. Som behövde lite extra bara.

anddav507

Vad ska jag säga?
"Rädda menige Ryan" gär mig mållös...
Har aldrig tidigare uppskattat alltför brutala filmer, men den här är fantastisk!
Orkar inte skriva för mycket recension.

Se den, bli hänförd, ge en femma!

Bilbo_one

Denna film är en klassiker som måste ses. En fin film om vänskap i krigets hetta. En solklar fyra

Filmen är inte dåligt gjord eller någonting men jag kommer aldrig in i berättelsen. Jag tröttnar, jag önskar att jag inte gjorde det, utan kunde uppskatta filmen. Men det går inte.

Antonlikemovies

Riktigt bra krigsfilm.
Nog den bästa jag sett inom genren.
Klockren 5a

f_rosvall

Underbar film. spec för en musik och dyligt stämmer in så bra på händelser.
Jag älskar denna krigsfilmen.

Den är ett MÅSTE för folk som gått/gör/ska göra lumpen.

Absolut en av dem bästa filmer jag sett. Steven har verkligen lyckats med krigsscenerna och hela filmen är så gripande, vacker och riktigt riktigt bra. För att vara nära 3 timmar lång så kändes det nästan som hälften.

Christiian2

Ett mästerverk i krig och detta är nog en av de bästa jag sett! den var iallafall riktigt lång men ändå riktigt bra!

denna film ligger på plats 72 av av 250 på listan

vilket jäkla mästerverk detta e...fotot e ju hur snyggt som helst...allt e bra med denna film.kan inte fatta att alla hoppar på vin diesel han sköter sej ju bra den stunden han e med och dessutom e han undeskattad