Vägen hem

Dokumentär :

Dokumentär :

Handling: Dramadokumentär som bygger på de verkliga händelser som ägde rum i Knutby 2004. Pastor Helge Fossmo anklagades för att ha mördat sin första hustru Helene, men frikändes i domstol. Fossmo anklagades också, och dömdes för, att ha förmått barnflickan Sara Svensson att mörda hans andra fru Alexandra. I filmen finns också autentiska intervjuer med Helge Fossmo och Åsa Waldau.

År: 2009
Emil Jonsson
Liv Mjönes
Anna-Lena Strindlund
Pierre Wilkner

Det här är en svensk film om mordet i Knutby som jag såg i miniserieformatet på tv. Består i princip endast av tv-intervjuer, ljudinspelningar av gudstjänster och uppläsning av polis- och rättegångsprotokoll. Gudstjänst-inspelningarna är i dålig kvalitet och när skådespelarna mimar till detta blir det närmast plågsamt att se på. På grund av att man i stort sett bara använder autentiskt material blir serien i sig ytterst fragmentarisk, upprepande och inte ett dugg djuplodande. Dessutom är det journalistiska sidospåret ointressant och tar upp alldeles för stor plats. När skådespelarna agerar själva är även de stundom pinsamt dåliga. Se en dokumentär om händelserna istället för det här är skräp.

En mycket intressant och tragisk dramadokumentär. Det är mycket skrämmande när man tänker på att detta inte bara är en film- detta är 100 % verklighet.