Linje 1 2 3 kapad

Handling: Ett gäng tungt beväpnade gangsters leds av den kallhamrade Ryder som kapar ett tunnelbanetåg med passagerare och begär en skyhög lösesumma. Veteranen Walter Garber arbetar i tunnelbanan och blir den som tvingas förhandla med kaparna och får de inte sin vilja igenom kommer de att börja döda en efter en i gisslan.

År: 2009

Tonye Patano
Jason Cerbone
Adrian Martinez
John Lavelle

Tredje versionen av John Godey's novell. Den från 74 är en sann actionklassiker som får en att sitta på nålar. Floppen från 98 kan man utan dåligt samvete glömma efter man sett den.

Nu när jag har sett versionen från 09 är jag långt ifrån besviken. Filmen öppningsscen där man får se Travolta i sin coola utstyrsel är redan klassisk och filmen fortsätter i ett högt tempo som får mig rysa av välbehag.

Skådespeleriet är mycket bra faktiskt. Travolta gör sin bästa insats på flera år, som den psykopatiska Ryder. Washington fungerar bra, som vanligt.

En detalj i intrigen som jag gillade var utlägget om börs-marknaden och hur Ryder använde det i sin situation.

Det är svårt att välja mellan en trea och fyra, men måste jag välja så blir det 3,5 i betyg.

3+ en väldigt spännande film. Det händer något hela tiden och den känns verklig. Tiden går väldigt fort när du tittar vilket jag ser som ett gott betyg.

Bra handling, men för många ologiska luckor och orimliga händelser gör att filmen inte kan få mer än en 3:a.

Bilbo_one

Denna film får en solklar femma på grund av ständig spänning, bra storry samt ett prickfritt skådespel

janne lindh

Spännande och ganska välgjord thriller. Denzel Washington och John Travolta gör bra insatser. Underhållande men mycket amerikansk. Inget att ställa på hyllan för toppfilmer.

En stark 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Som jag tidigare har klargjort är jag något skeptisk i fråga om actionfilmer. Det är mycket sällan jag tar mig tid att se något nytt i stället för någon av mina gamla favoriter. Med detta i åtanke tvivlar jag på att The Taking of Pelham 1 2 3 (2009) kommer att bli sedd på nytt inom en snar framtid. Min bedömning av filmen kom i slutänden som en överraskning, eftersom jag till en början - och de irriterande upphottade förtexterna till trots - kom att uppskatta konceptet. Intrigen byggdes upp koncist och effektivt och presenterade både viktiga aktörer och avgörande detaljer inom loppet av ett par minuter med en subtil ton. Jag förväntade mig ingen banbrytande originalitet från denna film, vilket gjorde den något stereotypa formen lätt att överse med.

En bit in i filmen börjar bristerna tyvärr att hopa sig. Dramats struktur fungerar relativt väl som helhet, men då jag betraktar scenerna var och en för sig går det plötsligt upp för mig hur illa genomfört det egentligen är. Då en avgörande del av filmen skildrar samtalen mellan Ryder och Garber är det lätt att förvänta sig att mer omsorg ägnas dessa scener. Faktum är att dialogerna mellan de båda aktörerna framstår som lite mer än utfyllnad, då de saknar både laddning och verbal finess. I en specifik scen kunde jag av och till svära på att jag bevittnade ett samtal mellan två gamla polare. Den intensiva spänningen lyser tyvärr med sin frånvaro. Detta görs inte bättre av det faktum att ingen karaktär i filmen utöver Garber - och ibland inte ens han - tycks begripa allvaret i situationen. Borgmästaren oroar sig för sina opinionssiffror, Garbers chef beordrar honom att gå hem för dagen och gisslanförhandlaren (som av och till är oförlåtligt oprofessionell) underlåter att instruera Garber i samtalen med Ryder tills han själv har fått en gisslan dödad. Karaktärernas bisarrt nonchalanta uppträdande allteftersom dramat fortskrider gör mig först och främst illa till mods.

Som en actionfilm i mängden ska jag dock medge att detta egentligen fyller sin funktion. Även om spänningen är i underkant finns det några nervpirrande scener, och vad gäller skådespelarna brukar det inte vara vad jag lägger mest uppmärksamhet på i den här sortens filmer. Just därför stördes jag inte särskilt mycket av varken Denzel Washington eller John Travoltas tunna insatser, även om jag ska erkänna att den senare gjorde en betydligt sämre insats än Washington. Är du svag för action kan detta visst vara sevärt. För egen del blir det dock inte mer än en stark tvåa.

Isko

Denzel Washington är riktigt bra som vanligt, samt Travolta som också gör en riktigt bra roll, även om han är överskattad.

Biopremiär: 2009-08-05

Pelham 1-2-3 kapat (1974)
Pelham 1-2-3 kapat (1998)