New Moon

Handling: Bella firar sin födelsedag tillsammans med sin pojkvän och vampyr, Edward, och hans familj. En enda händelse får förödande konsekvenser.
Bella skär sig i fingret på ett papper, och Edwards bror tappar kontrollen och försöker attackera henne.

Händelsen får Edward att tänka över sitt och Bellas förhållande, och han beslutar sig för att lämna henne. Bella sjunker ner i ett djupt mörker, och det verkar som att ingenting kan få henne att hitta tillbaka till livet igen.

År: 2009

Kellan Lutz
Graham Greene
Daniel Cudmore

Hook

Lika underhållande som att se blod torka.

Edward gör slut med Bella för att skydda henne från hans värld, Bella är helt förstörd och får stöd av sin vän Jakob. Jakob har även han en hemlighet nämligen att hans stam råkar vara varulvar som under år hundraden har skyddat territoriet från vampyrer. Bella som fortfarande bearbetar att Edward har lämnat henne börjar se syner av honom varje gång som hon kommer nära döden. Av misstag så får Edward för sig att Bella är död och vill med hela sitt hjärta förenas med henne i efter världen.

Detta är storyn av årets kanske mest hypade film. Jag själv ignorerade alla parodier och hype och bara gick och såg den, för att vara ärlig så har jag inte läst böckerna men även utan att ha gjort det så tror jag att den inte är mycket bättre. Visst New Moon är bättre på flera plan än sin föregångare men den imponerar inte och det känns mer som att de har sattsat ekonomin på att betala Jakobs anabola istället för effekterna i filmen.

Början är bra och medel parten är väl lite väl torr, Bella måste andas minst femton gånger mellan varje ord och kärleks triangeln i filmen är inte ens intressant. Det ända som är värt att se är Dakota Fanning och Michael Sheens insatser som kungliga vampyr rådet. Sheen gör en av de mest coola vampyrerna sedan Tom Crusie (En Vampyrs Bekännelse). Kirsten Stewart känns mer som en kvinnlig version av Jerry Sienfield stelt ansikte och mimiska känslomässiga ansikts uttryck. Robert Pattison syns kanske som mest i 25% av hela filmen och Taylor Lautner är bara där och flashar med bar över kropp och sin löjligt stora varulvs alter ego som varken ser verklig ut eller ens ser ut som en varulv.

Jag blev inte besviken på New Moon eller imponerad men den känns som att producenterna vet vart de vill komma och inte riktigt är där ännu, troligen blir serien inte bättre än så här. Torr och lika underhålande att se blod torka.

Story: 2-
Skådespelare: 2
Regi: 3

Helhet: 2+

ToxicAvenger

En ganska dålig film som kunde blivit lite bättre utan Kristen Stewarts hemska spel.

guldis25

gillar inte att skriva så mycket men den var bra

Händelselöst och veligt drama, ändå satt jag kvar eftersom man tror att det ska hända något, så nånting i filmen höll intresset vid liv även om jag inte kan sätta fingret på vad det var. Stark 1:a

JustMe

Jag tycker den är lite sämre än ettan. Kändes lite som att det kunde varit 2 timmar bortklippta scener ifrån ettan. Jag tycker dock inte skådespelarna gör ett så dåligt jobb som många andra här, de sticker inte ut men gör heller inte bort sig.

Summa summarum, hyffsad underhållning men inte något jag kommer komma ihåg om tre månader.

alicia tellström

lite bättre en första men ändå en besvikelse.

Fortsättningen är lika bra som Twilight. Rörande film som dock skulle må bra av lite mer action.

ToxicAvenger

En mycket bra film och spännande med bra skådespelare

moacorse

Helt j*vla otrolig. Jag dör, bokstavligt talat.

Biopremiär: 2009-11-20

Twilight (2008)
Eclipse (2010)
Breaking Dawn - del 1 (2011)
Breaking Dawn - del 2 (2012)