Flickan

Handling: Sommaren 1981 blir en tioårig flicka lämnad ensam med sin faster när resten av familjen reser till Afrika på ett biståndsprojekt. Fastern blir snart uppvaktad av en man och ger sig iväg med löftet att komma tillbaka om "bara" några dagar. Flickan hemlighåller att hon nu är helt ensam och sommardagarna går. Med skärpta sinnen upptäcker hon gradvis vuxenvärldens ofta absurda och ansvarslösa beteende.

Flickan är en tragikomisk film om vänskap och solidaritet på tillitens yttersta gren. Den handlar även om tioåringens sällsamma värld i gränslandet mellan fantasi och verklighet, barndom och vuxenvärld.

År: 2009
Maria Langhammer
Tova Magnusson-Norling

Copyright Scanbox

lindajjj

Ja det är en finstämd och ärlig barndomsskildring ur barnets perspektiv, och fina bilder och bra klippt, men ärligt talat - det är monstruöst långtråkigt. Jag satt och jobbade samtidigt.

En 2+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: -

Nej, detta har de misslyckats med. Håller delvis med lindajjj om varför, fast jag sätter en tvåa i betyg. Detta är lite väl långtråkigt! Dessutom funderar man på vad de vill komma fram till - utan att få ett tydligt svar i slutet (!!??). Fint foto och mycket fin musik (temat), men det räcker inte.
Detta hamnar inte i filmsamlingen, man vill eller kan ej ödsla tid på denna film igen. Jag och tjejen förstår ej alls de fantastiskt bra betygen filmen fått i de allra flesta svenska medier. Ett mysterium.

Trivia: -

tråkig, menlös och inte alls som jag trodde att den skulle vara. Förmodligen den sämsta filmen jag har sett

Siixten

Fin skildring av en flickas något annorlunda sommar när föräldrarna är bortresta för att rädda världen. Fylld av tänkvärda, vackra och komiska scener.

En lågmäld, finstämnd film, rent ur ett barns perspektiv. Jag saknade dock ännu mer djup, såsom att se konsekvenserna av det hon upplevde- på gott och ont. På så lite vis kan jag kalla den för lite klen- det går att gräva mer i denna historia. Bianca Engström är enastående, man kan undra om detta verkligen är en påhittad historia, det känns nästan som en dokumentär emellanåt. Svag fyra.

lindajjj

Evenstar_92

Först måste jag bara säga att Bianca Engström var fantastisk, wow.
Jag har börjat fatta lite mer tycke för svenska filmer med tiden, och den här var en riktigt bra svensk film.
Precis som vilken svensk film som helts tycker jag musiken är väldigt diskret och märks inte så väl.
Men ändå, resten var kanon.
Den var så tragisk och stark. När jag läste att den var en timme och 40 minuter trodde jag att den skulle känans jättekort, men den fyllde ut tiden väl, och slutade i lagom tid.
Slutet är nog något jag måste jag nog reflektera över, har inte bestämt om jag gillar det eller inte än.
Men en fyra är den klart värd!

Biopremiär: 2009-09-04