Antichrist

Handling: Han och hon förlorar sin lille son, som leder till att hon drabbas av fruktansvärd panikångest. Hennes make är terapeut och trots riktlinjer om att aldrig behandla sina nära och kära, försöker de tillsammans att brottas med hennes våndor, på platsen där hennes ångest upplevs som starkast: Eden, en övergiven stuga mitt i skogen. Den terapeutiska kampen utvecklas till ett krig mellan könen. Hennes demoner finns i de båda och inte ens han kommer undan naturens skoningslösa inneboende ondska. Naturens brutalitet tar över och hans förnuft och lugn blir fullkomligt lönlöst. Ondskan i henne förvildas.

År: 2009

Charlotte Gainsbourg

Copyright Nordisk Film

det sämsta på länge faktiskt.. fatta inte riktigt poängen med allt

Zotnos_87

Nee detta var ingen höjdarfilm.. Inte sevärd enligt mig..

Jollanboll

Obehagligt, fascinerande och tankeväckande... Lars von Trier har gjort det igen, jag har aldrig blivit besviken av denna regissör och hans filmer. De väcker alltid en beundran och fascination som är svår att sätta ord på.
Men något jag kom att tänka på, och som är hans styrka (jag tänker då inte bara fotot och på det sätt han får skådespelare att prestera). Utan hur han i likhet med M. Night Shyamalan alltid lyckas höja filmen ytterligare ett snäpp på slutet. Att det är just då som de verkliga motiven kommer upp till ytan och som man som publik får klart för sig den hemska sanningen. Personligen älskar jag detta sätt att göra filmer.

En mycket stark film som ger en realitisk skildring av hur människan och naturen samverkar för det oförnuftiga och känslostyrda onda kommer fram. "nature is satans church"

janne lindh

För det mesta pinsam och sökt pseudokonst. Men Charlotte
Gainsbourg är bra.

Ajice

Visst att den är välgjord och fin, ytligt sett helsnygg, men varför måsta allt vara sexuellt och en massa blod, i samma veva, jag ser inget fint i den här skiten. USCH! Von Trier är överskattad!

Ninnie

Riktigt hemsk men fantastiskt berättat och underbart foto.

Zotnos_87

Nee detta var ingen höjdarfilm.. Inte sevärd enligt mig..

det sämsta på länge faktiskt.. fatta inte riktigt poängen med allt

ToxicAvenger

Mycket snygg och obehaglig film.

Rosanna1

Många scener i denna film är utan tvekan otroligt vackra rent filmiskt, t ex: prologen samt epilogen. Fotot är genomgående fantastiskt. Jag gillar även hur Von Trier använder sig utav musiken, eller rättare sagt inte använder sig av musiken i stora delar av filmen, för när han väl gör det blir det otroligt starkt. Dock känner jag mig inte träffad eller direkt berörd, förutom i prologen då jag var minst sagt berörd. Känner även att hans provokationer blir lite,, ja just bara provokationer. Vilket i sig kan vara intressant eftersom att man tänjer på gränser, men i detta fall så vet jag inte om han gör det riktigt. Många av de omtalade scenerna tänjer på ett sätt på gränserna, eftersom att jag hade svårt att se på det. Och det är just det som drar ner betyget för min del. Samtidigt så kanske filmen hade tappat en viss nerv utan dem, måste erkänna att man satt och väntade på när de skulle infalla. Jag tycker att det är en sevärd film, för den är extremt snygg på många sätt.

Biopremiär: 2009-06-05