Limits of Control, The

2,0

Handling: Handlar om en ung, mystisk ensamvarg, som är på väg att genomföra en grovt brott.

År: 2009
Gael García Bernal
Tilda Swinton
Paz de la Huerta

försvarsverk

En stjärnspäckad film om en man med ett okänt uppdrag. Ett okänt och, anar man, farligt sådant.

Lämnade salongen med ett "Ehh...va?" på tungan.

Det här är en poetisk och diffus film. Större delen förflyter under tystnad medan huvudpersonen vandrar runt i vackra spanska miljöer o dricker espresso.

Och det är en totalt osympatisk person vi har att göra med. Han bär samma stela ansiktsuttryck genom hela filmen. Han äter inte. Han sover inte. Han pratar knappt. Han är som en mänsklig robot. Och jag undrar.. Hur..!? Varför..!? Men det finns inga svar. Hans omänsklighet verkar provocerande, irriterande och rent utav uttråkande.

De personer han träffar är desto intressantare. De är kumpaner som genom obegripliga instruktioner och tändsticksaskar för honom vidare mot sitt mål. De pratar om vetenskap, filosofi, film, konst, musik och sex. Men bara i metaforer och citat. Och utan svar från vår huvudperson. Men de tillför i alla fall en del humor med sina skruvade tankar.

Förväntar man sig spänning och fart är detta ingen film att se. Förvisso finns ett klimax på slutet. Men det är nästintill obegripligt.

Av någon anledning känner jag till slut inte att jag behöver förstå filmen. Det kanske inte ens går! Jag gillar den ändå. Den är snygg, tänkvärd, poetisk och lugn. Och totalt förvirrande. På ett charmigt och kanske nyttigt uttråkande vis. Om man har tålamodet.

ToxicAvenger

En riktigt seg skitfilm utan handling. Värdelös.

försvarsverk

Lämnade salongen med ett "Ehh...va?" på tungan.