Beck - I stormens öga

Handling: Ett bränt kvinnolik hittas och SÄPO misstänker att Gunvald Larsson har kopplingar till mordet. Den brända kvinnan var internationellt efterspanad och ingår i en grupp miljöaktivister som utför attacker runt om i världen. Gunvald ger sig ut på egen hand för att finna kvinnans mördare samtidigt som han har SÄPO i hälarna. Martin Beck får order att anhålla Gunvald och han lojalitet mot sin kollega ställs på prov. Samtidigt upptäcker Beck miljöaktivisternas planer att slå till här i Sverige. Tillsammans med SÄPO måste han försöka stoppa attacken innan katastrofen är ett faktum...

År: 2009

Ingvar Hirdwall
Leila Haji

Copyright Nordisk Film

Biologen

Ljussättningen är överraskande vacker och man har även hittat bra varierande lagom krypiga miljöer. I övrigt är filmen ett förväntat beckmörker. Martin och Gunvald lufsar omkring i sina långrockar och är buttra - de har min fulla förståelse: Manuset är mördande trist, karaktärerna ointressanta och filmen ett hopkok ur genren. Därutöver är varken centralfigurerna Tom & Kim, några buskiga terrorister från ett land där man talar engelska med svensk brytning eller en tomtearme poliser något som rör mig i ryggen. Dålig kommunikation har aldrig heller varit en särskilt bärande idé, men ger upphov till filmens få lustigheter. En ytterligare är då regissören själv gör en Hitchcock och dyker upp i en roll i marginalen.

heroin

"Biologen" har redan recenserat den här filmen så perfekt att jag faktiskt inte behöver tillägga något. Men ok, här kommer min recension:

Manuset är tråkigare än en långfredag.
Man sitter hela tiden och väntar på att det ska hända nåt.
"Kim" och hennes hippie-Greenpeace-vänner talar alltid engelska med varandra, fast med svensk brytning. Varför då inte tala svenska?
Trots att jag såg filmen på bio tyckte jag den var långtråkig och det säger en hel del.

På plussidan:
Bra skådespeleri
Kul att se lite mer av gunvalds privatliv
Snygga miljöer och fint foto
Bra att det visas vad de flesta miljöaktivister egentligen är av för skrot och korn.

Allt som allt: en riktigt dålig Beck för att vara från de senare säsongerna.

jonnab

jag tycker att filmen helt klart förtjänar en stark fyra, även om detta var en lite ovanlig beck film jag menar det brukar ju vara ett mord, och att beck och hans kollegor förhör personer, det saknar jag men jag gillade ändå denna film mycket och den förtjänar helt klart en stark fyra, bra insatts av många skådespelarna, den var spännande men på ett helt nytt sett än vad de andra beck filmerna brukar vara och så gillar jag romantiken mellan Gunvalld och kim, den här filmen är helt klart värt att se

Account-404

Måste säga att det är en av de bättre Beck-filmerna jag sett. Bra spelat av alla speciellt Persbrandt.

En av de sämre beckfilmerna

En av de sämsta i hela serien. Kändes inte som en vanlig Beck-film. Detta kändes mer som någon annan polisserie. Den var egentligen inte jättedålig, men jag tycker inte att den förtjänar mer än en 2:a.

ch1

Någelunda okej beck.film men den enda som gör
en bra skådis-insats är unge Chritofer Heden från "de halvt dolda" och även Erik johanssom som spelade Christoffers äldre karaktär i samma serie gör en okej insats som bov i beck-dramat

storyn är inte alls bra i sig dock

En spännande och bra film med bra insatser av Mikael Persbrandt och Peter Haber

Biopremiär: 2009-08-26