Robin Hood

Handling: Historien om en bågskyttsoldat i Kung Richards Coeur de Lion-armé. Han slogs mot de invaderade nordmännen under 1300-talets England och blev senare känd som hjälten Robin Hood.

År: 2010
Matthew MacFadyen
Danny Huston

Copyright Universal Pictures

Jollanboll

Njae. Det här tyckte jag faktiskt inte funkade. Visst är den snygg, men den innehåller inte så mycket. En ganska rak och ordinär historia med få överraskningar. Jag blir aldrig fascinerad av den historiska tolkningen även om det finns frön till att göra något bra, exempelvis på hur Robin Hood, skrivs in i historien och hur Magna Charta växer fram. Skådespelarna är bra, men jag får ingen sympati för deras karaktärer, och faktiskt så tycker jag inte det räcker att se Russel Crowe spela "hård man" i 2 1/2 timme. Jag saknar en sympatisk antagonist och självklart saknar jag också sheriffen i Nottingham. Det som är bättre i filmen är stridsscenerna, men i slutet är det alldeles för förutsägbart, och märkligt.. Det blir ett vanligt godkänt (2)

Ja vad ska jag säga? Jag blev djupt besviken! Jag visste att den inte skulle bli lika bra som Kevin Costners Robin Hood - Prince of Thieves. Det var ju en ganska självklarhet eftersom den filmen är ett mästerverk som alla bör ha sett. Men jag trodde inte den här filmen skulle vara SÅHÄR dålig. Kändes mest bara som en bunt osammanhängande scener. Man såg Robin lite här och Marion lite där och Broder Tuck i någon scen. Det fanns liksom ingen stark röd tråd som man följde. Handlingen var otroligt dålig och osammanhängande. Om det var något som förstörde den här filmen så var det handlingen! Och - trotts att det smärtar mig att behöva säga det här - så gjorde älskade Russel Crow en väldigt dålig insatts här. Han verkade mest bara traska igenom hela filmen utan att verkligen spela ut en enda gång. Men eftersom jag vet att Crow är en utomordentlig bra skådespelare så vill jag nog klaga på regissören här. Det finns bara en Robin Hood och det är Kevin Costner! Enough said!

miox

dennan robin hood är sämst bästa är det eroly flynn

rednaxela

En medioker nyinspelning på en gammal filmklassiker.
Bra effekter och russel crowe gör ett bra jobb men jag tycker inte att filmen förtjänar mer än en tvåa då jag inte fann just denna handling så speciellt intressant.
Vissa scener är välgjorda och andra inte en medel tvåa.

ToxicAvenger

En annorlunda tolkning av Robin Hood, vilket inte riktigt var vad jag ville se.

Men! En bra film, om man bortser från fjanterierna att "alla ska vara med och slåss"...

Aningen för lång, annars var den spännande och bra.

bananasplit_96

I den här filmen kastas man nästan genast rakt in i en krigsscen, man kommer in i filmen direkt, vilket kan vara lite skönt (hellre det än ett segt intro!). Krigs/actionscener är för övrigt något som ofta förekommer i filmen. Det är både lite tröttsamt och spännande. Oftast är det mer spännande. På vissa ställen är filmen till och med RIKTIGT spännande. Kul att en av rollerna spelas av en svensk, Max von Sydow! Russell Crowe tycker jag inte var så märkvärdig. Helt okej, inte mer. Däremot en eloge till Cate Blanchett! Även fast filmen får en trea är den ändå helt klart värd att se!

Det är väl lätt att förvänta sig att en film om denne legendariske laglöse gärna målar upp ytterst svarta och vita karaktärer för att uppnå snabb sympati för vissa karaktärer och avsky för andra. I detta avseende måste jag erkänna att Robin Hood överraskade mig - det står visserligen klart att huvudrollen är en bra karl, men det existerar egentligen ingen extrem subjektivitet. Det finns hedervärda aktörer på båda sidor i konflikten som aldrig degraderas till endimensionella plotverktyg - även om jag av och till har vissa svårigheter att skilja karaktärerna åt.

Faktum är att detta medryckande historiska äventyr visserligen lägger mindre tyngdpunkt på komik än man skulle kunna tro, men ändå engagerar mig, först och främst i filmens andra hälft då helhetsintrycket tuffar till sig betydligt och det något tröga tempot snabbas på. Under filmen var det egentligen bara ett par scener som bjöd till skratt, och det är givetvis ingenting fel med att satsa på en mer dramatisk framtoning, men något en eventuell tittare bör ha klart för sig - detta är inget äventyr i samma stil som till exempel Pirates of the Caribbean-filmerna.

Det känslomässiga engagemanget växer sig dock ändå starkt tack vare en mäktig inledning och flera välkomponerade scener med stark scennärvaro och talanger som Cate Blanchett, Max von Sydow och favoriten William Hurt såväl som Simon McBurney, som jag tidigare har sett i en kusligt skickligt roll i The Last King of Scotland (2006). Russell Crowe i all ära, men utav de många nämnvärda skådespelarna utgjorde han inte den största lockelsen för min del.

Avslutningsvis måste jag belysa att jag uppskattar vilken form historien tar, i och med att filmen inte skildrar Longstrides tillvaro som laglös, utan hans förflutna, vägen till detta ställningstagande och den framtid han skapar för sig själv och de som trotsar kronan och sluter sig till honom för att trygga sin egen och sina näras tillvaro. Den känslomässiga inblicken i karaktärerna såväl som huvudrollens njutningsfullt upproriska livsinställning gör detta till så mycket mer än ett vanligt actionäventyr. Faktum är att jag av och till gillade det jag såg så mycket att jag övervägde att ge detta en fyra - och det är egentligen inte mycket som saknas. Denna originella och medryckande tolkning av en legendarisk individ är utan tvekan ett bra tips på bio.

Biopremiär: 2010-05-12