Frozen

Handling: En skidweekend förvandlas till en mardröm då tre skidåkare sent på kvällen blir fast i liften. Det är för högt för att kunna hoppa ner, men för kallt för att de ska kunna sitta kvar. När en av dem ändå ska göra ett försök att hämta hjälp visar det sig att det som döljer sig i mörkret är långt värre än att frysa ihjäl.

År: 2010
Regissör: Adam Green
Originaltitel: Frozen
Kevin Zegers
Shawn Ashmore
Rileah Vanderbilt
Emma Bell
Adam Johnson

De flesta av oss har förmodligen sett en drös av filmer i den här stilen - filmer som Cujo (1993), The Edge (1997), Open Water (2003), Prey (2007) och Buried (2010) - där karaktärerna befinner sig i en isolerad miljö och tvingas kämpa mot elementen för att överleva. Det jag finner så pass lockande med filmer som dessa är att de, med vissa katastrofala undantag i form av Burning Bright (2010), där karaktärerna finner sig instängda i ett hus tillsammans med en tiger under en orkan, framstår som så pass verklighetsförankrade. Det existerar inga krystade element eller monster med ondskefulla avsikter, som gör att jag som tittare tvingas överse med mer och mer av filmens realistiska framtoning. Det är just på detta sätt som Frozen (2010) gör ett så starkt intryck - för att jag vet att det som händer ungdomarna i skidliften faktiskt kan inträffa.

Samtidigt har filmen fått mycket kritik för regissörens försök att hotta upp skildringen med ingredienser som ändå kräver överseende för att kunna tas på allvar. Och i vissa fall är det sant, men när resultatet som helhet blir en så plågsamt spännande film där jag sitter som på nålar i samma takt som mörkret faller, är detta en detalj som egentligen inte stör mitt övergripande intryck av filmen.

Sen är det sant att Emma Bell, i jämförelse med sina manliga motspelare, framstår som en amatör - för med genomskinliga tårar, överspelade hysteriska utbrott och en uppenbar oförmåga att få till ens de lättsamma inledande scenerna på ett naturligt sätt, blir allt mer påfrestande ju längre filmen rullar. Och kombinerat med den styltiga dialogen och de föga framgångsrika försöken att skildra karaktärsutvecklingen växelvis med fasan, gör Frozen ett något underligt intryck, framför allt i samband med det föga överraskande slutet.

Så till det yttre är Frozen ett gediget försök av regissören Adam Green, som har skapat ytterligare en intressant film i en välbekant kategori. Den tar inga nya vägar och kommer aldrig att gå till historien som en banbrytande film, men som ett utmärkt exempel på klaustrofobiska överlevnadsdraman är detta en film som jag - trots vissa problem - varmt kan rekommendera.

helt okej film men lite sorglig

MattiasLulea

Riktigt bra film, men dåligt slut.

Unkdor

En ganska slätstruken film som dock har vissa poänger. Trots att merparten av filmen utspelas på samma ställe så drivs handlingen framåt utan att det känns alltför långdraget. Med den begränsningen i åtanke så är den ganska ok.

jezzie86

Plus för att den här filmen lyckas skildra en riktigt ångestfylld och obehaglig stämning som påverkade mig som tittare samt att den innehåller en hel del äckliga scener. Minus för att den var rätt oorginell och förutsägbar.

Saybia

Bland det sämsta jag sett, trodde den skulle vara bra men icket.

KarinLovisa

Sevärd.