Flykten från Alcatraz

3,8

Handling: Den 18:e januari 1960 anländer Frank Morris, under hård bevakning, till USA:s mest fruktade fängelse, det beryktade Alcatraz - en isolerad öfästning, dit enbart de farligaste förbrytarna fördes och varifrån det inte fanns någon återvändo. Driven av en stark frihetslängtan planerar Frank att fly.

År: 1979

David Cryer
Madison Arnold
Blair Burrows
Bob Balhatchet

Nervkittlande thriller med Clintan i huvudrollen. Den var faktiskt bättre än vad jag trodde och man ser ju tydliga likheter med Nyckeln Till Frihet, men den här filmen var betydligt bättre. Här slipper vi det mesta av allt äckligt Hollywood-slisk. Istället ligger fokuset på spänningsmomenten.

Clint Eastwood är mycket bra i den här filmen. Dock har den varken inledning eller en minnesvärd avrundning. Mycket av spänningen förtas på grund av tempot och det faktum att man redan vet vad som ska hända. Som alla filmer baserade på verkliga händelser blir den automatiskt lite intressant, men tyvärr räcker inte detta till mer än en trea. Intressant hur många paralleller som kan dras till Nyckeln till frihet.

clint_estwood

Don Siegel och Clint Eastwood återföenade! Fennomenalt! Vilket mästerverk detta blev. En film som är spännande från början till slut!

Kanske inte så spännande i och med att man vet hur det slutar, men det fanns ändå en del intressanta grejer. Finns en del fängelsefilmer som liknar denna.

Otroligt imponerande!
Nervkittlande story och väldigt övertygande spel.

En klassiker värd att lägga på minnet, klar fyra!

clint_estwood

best of movie

I dena film så gör Clint Eastwood en mycket bra roll som Frank Morris. I fängelset i San Francisco är hetlt omöjligt att rymma ifrån men de lyckas endå.

Mycket bra film !!

en helt okej film som jag gärna ser igen. svag 4

Sweet_Jenny

Mycket bra film... spännande gammal film. Klassiker som man måste se! En film man ska ha i sin samling, på vhs, dvd eller inspelad... ^^ Medel 5:a (Mitt i mellan svag 5:a och stark 5:a).