[Rec] 2

2,4

Handling: Vi befinner oss i Barcelona. Endast ett par minuter har passerat sedan myndigheterna förlorade kontakten med människorna i det smittade hyreshuset. Ingen vet exakt vad som pågår där inne, och utanför är det totalt kaos.För SWAT-teamet verkar uppgiften tämligen enkel; att utrustade med videokameror ta sig in i huset och analysera situationen. Men som vi alla vet, är saker inte alltid vad de verkar...

År: 2009

Manuela Velasco
Leticia Dolera
Ferran Terraza

Doritos

Håller med Dawe100; "Imponerande för att vara en uppföljare" Jag trodde först som säkert många andra att detta skulle börja och sluta i fiasko. Men jag blev överraskad. Jag gillade vändningen i filmen och kände att det blev mer intressant. En vändning som man inte hade räknat med. Bra skådisar och fint filmat. Ger den en 4 eftersom den första filmen var bättre.

Håller inte samma klass som sin föregångare men det är absolut en bra skräckis och en bra uppföljare. Gillar att den börjar precis där första filmen slutar.

Ändå ganska hyfsad för att vara en uppföljare. Många upprepningar från den första filmen och lite nya grejer.

janne lindh

Ska förmodligen vara avancerad och experimentell. Men det blir bara jobbigt, segt och förskräckligt tråkigt.

En av historiens sämsta uppföljare, rörig och orealistisk, vart kom exorcisten in i handlingen egentligen?

Isko

Detta inlägg kan innehållla små spoilers här och där.
Bra uppföljare med högt tempo och mycket skräck.
Den är självklart inte alls lika bra som ettan. Jag gillar inte när den blir för orealistik med gud, djävulen inblandad. Visst, just det behöver ju inte vara orealistisk, utan det som jag mest stör mig på är att dessa köttätande zombies kan ändra sina röster och vissa saker kan bara synas i mörkret. Det som var bra med ettan och som gjorde den till en så extremt bra skäckfilm var att den var helt sjukt realistisk. En zombiefilm kan inte vara mer realistisk än den, detta skrämde skiten ur mig. Tyvärr tappar dom det konceptet litet granna i 2an och försöker utöka rädsla, blod och allt sånt två snäpp. Detta misslyckas och den blir bara mindre skrämmande än om man skulle fortsatt på den lite mer... ja va ska man kalla den, lugna och realistiska stilen som ettan har.
Som ettan så är även denna film suveränt filmat, och i denna använder sig SWAT teamet (som det mesta av filmen handlar om) av kameror på sina hjälmar, där bilderna kopplas till kameramannen, som kan befinna sig någon annanstans i bygnaden.

+Skrämmande och kuslig
+Bra kameraföring
+Bra skådespel
-Betydligt mer orealistiska saker än ettan innehöll
4/5

Doritos

Elemental

Ett SWAT-team och en läkare tar sig in i den infekterade lägenheten för att få kontroll på situationen. Ett ungdomsgäng hittar en annan väg in, men blir sedan instängda då den sista möjligheten till utväg spärras av.

REC 2 tar vid precis där den första filmen slutade. Man får följa SWAT-teamet genom deras filmkameror på hjälmarna och samtidigt de dumdristiga ungdomarna som tagit sig in för att få ett rejält scoop. Läkaren berättar om viruset och man får några ledtrådar om vad som hände innan den första filmen, varför viruset började spridas. REC 2 är väldigt lik ettan, men når inte riktigt upp till samma klass.

[Rec] (2007)
[REC] 3 Genesis (2012)
[REC] 4 Apocalypse (2014)