Skeptic, The

2,5

Handling: Advokaten Bryan Becket har alltid varit en skeptiker när det gäller övernaturliga fenomen. Efter sin fasters mystiska dödsfall ignorerar han rapporterna om att hennes viktorianska hem är hemsökt och flyttar in. Konstiga saker börjar dock snart hända och Becket får möjlighet att omvärdera sin fasta inställning till övernaturliga företeelser.

År: 2009

Edward Herrmann
Robert Prosky
Bruce Altman

Unkdor

Som flera redan skrivit så börjar filmen riktigt lovande. Karaktärerna känns ganska trovärdiga och reagerar och agerar inte så "spåndumt" som är så vanligt inom skräck-/rysargenren. Spänningen smyger sig på och effekterna är ganska subtila och mysiga. Mot slutet så blir det mer slätstruket och filmen lever tyvärr inte upp helt till förväntningarna.

Ibland är det intressant med lågbudget-rysare eftersom de har en tendens att kunna bryta en del mot diverse väl invanda klyschor i genren. Det här är en av dem och det jag gillade mest är att den inte är så överdriven och att man kan dela huvudkaraktärens skepticism kring vad som egentligen händer. Tråkigt att regissören inte vågar löpa linan ut, utan måste vränga till ett spektakulärt slut. Filmen känns också 15 år gammal när man tittar på den på grund av bildkvaliteten, men det är åtminstone inget som jag stör mig på. Klart bättre än väntat. Stark tvåa.

Elemental

Filmen börjar bra, men faller tyvärr enormt mycket mot slutet. Suck, varför ett sådant värdelöst slut? Det passar inte alls in och lämnar mig något missnöjd. Filmen har dessutom ett ganska långsamt tempo, skrämselscenerna är dock väl uttänkta och du kommer säkerligen hoppa till några gånger. The Skeptic är en ganska traditionell typ av rysare, inte dålig men inte heller något utöver det vanliga.

sh0rty

Helt okej med en hel del rycka till-scener.
Gillade inte slutet dock vilket drar ner betyget.