Sammys äventyr - den hemliga vägen

Handling: När sköldpaddan Sammy kravlar sig till havet kort efter att ha kommit till världen på en strand i Kalifornien, hinner han både träffa och förlora Shelly – sitt livs kärlek. På sin resa genom jordens oceaner, ger sig Sammy i kast med alla möjliga faror i hopp om att få möta Shelly igen. Tillsammans med sin bäste vän Ray ser han hur människor förstör vår planet – för att i nästa stund bli räddad av andra mer välvilligt inställda människor. Han slåss mot pirayor, undgår med nöd och näppe en rovfågel och letar efter en mystisk hemlig passage. Och så en dag, efter att ha klarat alla äventyr helskinnad, finner han Shelly. Och det visar sig att hon inte har glömt honom heller!

År: 2009
Regissör: Ben Stassen
Originaltitel: Sammy's avonturen: De geheime doorgang
Alternativ titel:Sammy's Adventures - the Secret Passage (USA)
Alternativ titel:Sammys äventyr 3D - den hemliga vägen

Anthony Anderson
Kathy Griffin
Kierstin Koppel

Copyright SF Film

lite gullig sådär men jag var nog liite för stor för den här filmen hehe men helt klart uppskattad för småbarn

Hook

50 års resa var för kort!

Vi får följa den nykläckta sköldpaddan Sammy som vid sin resa från strand för möta sin livsfrände. Dock skilj de åt och det tar år innan Sammy får träffa henne igen. Resan utspelar sig under de 50 år som Sammy försöker ta sig till nya platser jorden runt. Vi får också följa hans känslomässiga resa när han finner sin kärlek och kämpar för att få behålla den från alla ting som händer dem.

Filmen är uppbyggd på att var ett kärleks äventyr i samma still som Pixars "Hitta Nemo". Dock har den här filmen för många brister för att riktigt bli så bra som de ville få den. Den långa storyn som utspelar sig under 50 år känns nedklippt och det tiden från ung till vuxen händer under fem till tio minuter. Nu är det här en barnfilm och skaparna har såklart tänkt att barn under 10 kanske inte stannar kvar längre än en timme och tjugo minuter.

Röster är godkända dock så såg jag den engelska versionen där man endast känner igen kända röster fram till slutet av filmen. Vilket då känns som ett minus att ens ha skådespelarna på affischen när de endast lånar ut sina röster för tio minuter. Jag ogillar att såga barnfilmer, men jag fick en helt annan bild av vad den här filmen skulle handla om när jag läste om den, samt när jag såg trailern. Detta har hänt många gånger senast var Disneys "Kogänget" (som jag avskyr för att den lurades).

"Sammys Äventyr" är ett äventyr under havets oroliga yta och har en småaktig charm genom hela filmen, dock så känns det tråkigt men den denna jakt på kärleken som hela tiden slipper ut ur Sammys fenor, Det är uttjatat.

story: 2
röster: 2+