Green Lantern: First Flight

Handling: Hal Jordan är en pilot som blir medlem i organisationen Grenn Lantern Corp. Han får en ring av sin företrädare som har all kraft för att kämpa för rättvisa och godhet. Men Hal upptäcker snart att Green Lantern Corp. har sina mörka sidor och en konspiration börjar agera emot vad Green Lantern står för.

År: 2009
Kurtwood Smith
John Larroquette

Hook

Oväntad rymdaction

Hal Jordan är en helt vamlig militär som lär sig att flyga. Men när en utomjordisk kraft tvingar honom att ingå medlemskap i Gröna Lyctans försvar i universum förändras hans bild både på själv och sin omgivning, vi är inte ensamma i universum bara långt ifrån varandra.

Filmen är en introduktion till karaktären och dess mytologi. Med hundratals karaktärer och andra varleser som ständigt underhåller både med action, blod och science fiction.

Själv är jag inte så insatt i DC Comics värld men det här är så långt man kan komma från Batman. Gröna Lycktan har nämligen en ring som kan morpha fram alla objekt som man kan tänkas komma på från en jojo till en släga eller en säng. Dessutom har Gröna Lycktan ett betydligt större område att bevaka tillsammans med sina kollegor vilket gör filmen oengligt stor för bara 1 timme och en kvart.

Bra story men för snabbt berättad mycket saker händer på lite tid och man vill gärna se mer. Musiken är storfilms klassen och tecknat ser betydligt bättre ut än på Nickelodeon eller Cartoon Network. Detta är bra, se den om ni kan för det får alla fall mig att sucka i förtvivlan att behöva vänta två år till på Martin Campbels live version.

UPDATE: Se den här istället för "Green Lantern" 2011 m. Ryan Reynolds mfl.

Story: 4-
Skådespelare: 4
Regi: 3+

Helhet: 4-

Filmen är animerad

Green Lantern: Emerald Knights (2011)