Adam

Handling: Adam lider av Aspergers syndrom som påverkar hans sociala intelligens. Han är egentligen en ganska smart person, men som tolkar varje uttalande bokstavligt, vilket leder till att han inte förstår skämt och metaforer. Oavsett hur oturligt detta kan tyckas så gör det Adam till en mycket älskvärd person för att han verkligen försöker att bli accepterad. En dag flyttar den förtjusande Beth in en trappa upp och de båda börjar umgås.

År: 2009
Adam LeFevre
Mark Margolis
Haviland Morris
John Rothman

Ett aningen färskt sätt att beskriva svårigheter med relationer i denna film... och den var dessutom både gripande, välgjord och stämningsfull. Gillar balansen mellan fröken och vuxet barn också, lite trovärdigt och samtidigt knepigt. Sen var det hyggligt med exempel på situationer som är svårtolkade för en autistisk person, vilket ökar förståelsen och spär på intresset. Den enda haken är att detta är en independent-film som trots allt inte tar sig friheten att porträttera en Aspergare på ett o-stereotypiskt sätt (någon som inte älskar rymden över allt annat osv.). Såg nämligen inte tillräckligt stora skillnader mellan vår huvudperson och t.ex. Rainman, även fast Rainman mest troligtvis var tänkt att ha en "svårare" form av autism. Det fans ju för bövelens en likartad kärlekshistoria i den filmen också liksom! Antar att jag får fortsätta längta vidare efter en karaktär som jag verkligen kan relatera till (med tanke på min egen Asperger förstås).