Terror på Elm Street

2,4

Handling: En grupp tonåringar i en förort delar en gemenskap; de är alla hemsökta av Freddy Krueger, en hemskt brännskadad mördare som jagar dem i deras drömmar. Så länge de kan hålla sig vakna kan de skydda sig, men när de somnar finns det inget sätt att komma undan. Om de dör i sina drömmar dör de även i verkligheten.

År: 2010
Clancy Brown
Katie Cassidy

Copyright New Line Cinema

Ajice

Förvånansvärt bra måste jag säga, men man saknar Englund

Det verkar gå en ny våg genom moderna skräckfilmer att det "måste" vara jätteläskigt. "Coolt" får det inte vara längre. Och Robert Englund är cool så det passar sig inte idag. Jag tror Hollywood idag lider av ett skräckkomplex där alla filmer måste vara skrämmande. Dom coola skräckfilmerna är blott ett minne. Jag kommer att totalt såg den här filmen så om du inte vill se mig totalt förgripa mig på den här filmen så rekommenderar jag dig att sluta läsa nu.

Det finns bara en Freddy Krueger och det är Robert Englund. Ingen kan fylla dom skorna utom honom. Jag visste från redan första början att den här filmen skulle vara dålig när jag hörde att Robert Englund inte skulle vara med. Och vet du vad det värsta är? Det var inte Robert som inte ville ha roller mer. Det var skaparna bakom filmen som inte ville ha med honom. Dom kunde valt att ha med Robert i den här nya verionen. Robert bevisade klart i Freddy Vs Jason att han fortfarande kunde bära rollen av den karismatiska diaboliska mördaren Freddy Krueger.

Jag såg så många fel i filmen att jag faktiskt antecknade felen när jag såg på filmen. Jag suckade bara efter ett tag och sträckte mig efter penna och papper. Här kommer alla felen.

För det första så ersätter inte ett realistiskt brännofferansikte Freddys coola diaboliska ansikte något bra. Man saknade Freddys gamla look.

Sen latade dom sig med fantasin jättemycket. Ett knep man använd i tidigare filmer är att när dom somnar så vaknar dom i en dröm som ser precis ut som rummet dom somnade i. Det var bara för att spela på kreativiteten lite. Men här gjorde dom så i varenda dröm! Somnade dom i sin säng så drömde dom att dom låg i sin säng. Seriös brist på fantasi!

Sen var det klassiska häftiga soundtracket borta.
Så sorgligt.

Sen ändrade dom storyn på en väldigt viktig punkt tyckte jag. I dom tidigare filmerna så var Freddy en barnamördare som dödade barnen och brände deras kroppar i källaren. Det är läskigt och creepy och ger Freddy lite streetcredit. Ja barnamord är fel så klart men det gjorde Freddy ändå lite cool. Man måste vara ett Freddyfan för att förstå. Men i den här nya versionen hade dom totalt förstört Freddy genom att ändra storyn till att han utnyttjade barnen sexuellt. Även i många scener pratade han som en snuskig pedofil. Det var djupt irriterande. Freddy Krueger är ingen pedofil!! *suckar*

Sen bröt dom mot en av dom viktigaste reglerna i Nightmare on Elm Street serien. Man måste sova för att Freddy ska komma efter dig! Men i den här filmen så dök Freddy upp i flera scener där folk var fullt vakna. Ska räkna upp scenerna.

En kille simmar längder och somnar? När han simmar längder? Och ser Freddy i en dröm. Vem fan somnar MEDAN man simmar längder??

En kvinna gick i rask takt i skolan och pratade med en kille när hon såg en kvinna i en blodig liksäck. Hon var fullt vaken.

En kvinna brände sig i armen med en cigarettändare från bilen och skrek i smärta. Men på något sätt så somnade hon då för Freddy kom efter henne! Hur fan somnar man medan man bränner sig själv??

I en scen låg hon och sparkade och skrek i en säng i sjukhuset för hon var rädd för att somna. Mitt i det anfallet såg hon Freddys handske. Brukar folk somna mitt i hysteriska attacker??

I en scen körde dom bil. Båda var fullt vakna och pratade med varandra. Då stod Freddy Krueger på vägen och dom var tvungna att svänga av in mot ett fält. Hur fan dök Freddy upp där? Jag såg ingen somna??

I en scen gick dom i en mörk skola mot slutet av filmen och Freddy dök upp plötsligt i en gång och högg efter dom med sina knivar. Dom var för tusan vakna där med!! *suckar*

Det kändes som skaparna av den här filmen totalt sket i "du måste somna" regeln som var en grundsten i dom andra filmerna. En enorm miss enligt mig.

Snälla. Erkänn erat misstag och ta tillbaka Robert Englund om ni gör flera Freddyfilmer...

stilis

Seriemördaren Freddy Krueger hemsöker ungdomars mardrömmar, som senare händer i deras verklighet. Ungdomarna försöker göra något för att undvika att somna och få tag på Freddy och förgöra honom.

Producenten Michael Bay har varit med och producerat en storslagen nyinspelning.

Nyinspelningen är bättre än originalet, för att den har med att komma med.

Skådespelaren som spelar Freddy Krueger är inte alls lika bra som Robert Englund är.

Filmen är lagom blodig, läskig och väldigt suggestiv.

Det blir en stark trea(3).

Bättre än orginalet på många sätt. Dock inte själva kärnan i filmen. Detta kändes nästan som en helt annan film, bara med samma "drömmördare" i spetsen. Jackie Earl Haley är awesome!

Dumt nog såg jag den på bio. 95 pix bortkastade. Alltså ganska medioker rakt igenom. Men vad kan man vänta sig...?

Crocodile

Den nya versionen utav Wes Cravens A Nightmare On Elm Street blev bättre än förväntat. Filmen är en remake som är både råare och dessutom lite läskigare en originalet. Handlingen är väldigt bra men är i grunden samma handling som originalet, en del scener är väldigt lika andra scener från originalet men handlingen har ändå vissa delar som gör den unik. Skådespelarna var inte alla bra men de flesta av dem var väldigt bra och passade in i sina roller. Robert Englund som var med i alla det tidigare släppta delarna utav A Nightmare On Elm Street filmerna spelar inte längre Freddy Krueger. Nu spelas Freddy utav Jackie Earle Haley som gör ett bra jobb som den nya Freddy Krueger, Freddy som karaktär är inte längre lika rolig utan mer alvarlig men han säger ändå en eller två minnesvärde repliker som är hemska men på sitt eget viss roliga. Soundtracket är väldigt bra och är mer spännande än en vanlig skräck film. Specialeffekterna är väldigt bra men inte lika bra som förväntat, plus att CGI effekterna blev inte så pass bra som dem kunde ha blivit. A Nightmare On Elm Street är snyggt gjord, spännande, underhållande och väldigt sevärd.

Biopremiär: 2010-05-07

Terror på Elm Street (1984)