Mannen som slutade röka

Handling: När korvdirektören Hugo Alighieri dör, ärver sonen Dante 17 miljoner kronor. På ett villkor. Dante måste sluta röka, annars går alla miljonerna till farbror Knut.Birger. Storrökaren Dante lider i helvetes kval. Det enda som hjälper är kärlek. Och det får han av den vackra Beatrice. Men är det tillräckligt när Knut-Birger erbjuder så goda cigarrer...

År: 1972
Stig Torstensson
Ulf von Zweigbergk
Margaretha Krook

Kristoffer

Korvdirektören Dante har ärvt ett stort arv av sin far. Kravet för att han ska få arvet är att han från och med 14 dagar och sedan resten av hans liv inte brukar tobaksvaror, något som inte är så lätt eftersom Dante är en riktig storrökare. Om han röker under denna tid tillfaller alla miljonerna till Dantes farbror Knut-Birger.
Det enda som hjälper honom är kärleken och fann finner den vackra Beatrice.

Filmen är mycket rolig och underhållande film med Gösta Ekman i huvudrollen. Tage Danielsson beskriver på ett litet underligt sätt Dantes "Den Gudomliga Komedin". Dock skulle man kunnat kapa av de sista 20 minutana och det är bland annat av den anledningen som den inte riktigt kan få full pott. Väl värd att se!

Polare

Jag vet inte om jag har sett den så många gånger men den är så bra, men ändå inte. Gudomliga komedin gör så att de känns speciellt, visst är de en Hasse & tage klassisker, men de är något som fattas, kanske Hasse själv. Aja se den om du gillar Svensk 70-tals filmer.

Underhållande men blir aldrig riktigt rolig, fina miljöer och Gösta Ekmans gör kanske sin allra bästa rollprestation. Sexismen är visserligen tidstypiskt påtaglig men det finns helt klart värre exempel på det. En svag 4:a.

janne lindh

Gösta Ekmans enmansshow med stöd av Grynet Mollvig och regi av Tage Danielsson känns numera tyvärr lite fånig och nattstånden.

Inte så kul som jag trodde. Blev för enformig.

Emellanåt underhållande historia, men lite för flummig för min smak

En film där humorn inte riktigt föll in på mig och som stundtals kunde kännas lite väl seg.
Dock en film med spännande story och självklart riktigt bra budskap.

Ekman gör ett grymt jobb i huvudrollen.

Tvåa, nästintill en trea.

bob__

Några scener var väldigt roliga, men hela filmen kändes ändå rätt tafatt. Gösta Ekman är dock riktigt bra.

_Sara_

Gillar inte den här filmen. Sexistisk. Inte min humor.