Shine

Musik:
Biografi:

Musik:
Biografi:

Handling: Baserad på en sann historia om pianisten David Helfgott. Som musikaliskt underbarn lämnar David hemmet för att studera på egen hand. Då tar pappan avstånd från honom, vilket David inte klarar av utan flyr in i sinnessjukdom.

År: 1996
Regissör: Scott Hicks
Originaltitel: Shine
Ursprungsland: Australien
Ingår i tema: Baserad på verklig händelse

Geoffrey Rush
John Cousins
Noah Taylor
Paul Linkson

Copyright Ronin Films

En svag trea, för att jag tyckte att den var väldigt långtråkig, och jag blir så arg på pappan. Men då det är en verklighetsbaserad film, får den godkänt, och att Rush spelade så enormt bra höjer betyget.

Geoffrey Rush är mycket bra i sin roll som David Helfgott. Att filmen baseras på en verklig händelse blidrar givetvis till att filmen höjs, till och med i en sån grad att filmen får en fyra.

En svag 4:a som film och klar 4:a som verklighetsbaserat drama.

Taglines: A true story of the mystery of music and the miracle of love / A father whose life was his family. A son whose music was his life.

Mkt bra film m mkt vackert soundtrack (klassisk musik) och m mkt bra skådespel av både Rush som sonen och Müller-Stahl som pappan. På ett sätt tragisk, men också en vacker film där det enkla livet och musiken som sådan hyllas.

Trivia: Geoffrey Rush was listed as his own hand double in the credits for playing the piano. / Based on the life of pianist David Helfgott.

Daniello_

7 faldigt Oscar®nominerade Shine är en stark och rörande berättelse. Filmen är bra uppbyggd, dessutom strålande musik och foto.

Geoffrey Rush gör en storartad insats och förtjänar beröm.

Shine är numera en film som jag kan sortera in i min filmhylla och se den om och om igen :)

producenten

Jag tycker det är en fin film, sevärd. Rörande.

Praktikant

Filmen ärrörande för en känslig tittare.

En bra film, men ibland lite långtråkig.
En stark trea får den.