Séraphine

Krig:

Biografi:
Krig:
2,3

Handling: Séraphine är den sanna historien om en medelålders kvinna som arbetar som hembiträde i en liten stad i Frankrike. Hon anses vara lite egen och sin lediga tid ägnar hon åt måleri. Av en händelse får den tyske konstkritikern Uhde syn på en av hennes säregna målningar. Han blir djupt tagen av hennes bilder och uppmuntrar henne. När första världskriget bryter ut kommer de ifrån varandra. Séraphine fortsätter att måla och av en slump träffas de igen. Uhde tar Séraphine under sina vingars beskydd medan hon målar några av sina mest fantastiska verk, men med tiden sjunker hon allt längre in i galenskapen.

År: 2008
Regissör: Martin Provost
Originaltitel: Séraphine
Ursprungsland: Frankrike, Belgien
Längd: 02:05, 02:01 (festivallängd )
Yolande Moreau
Adélaïde Leroux
Serge Larivière
Françoise Lebrun

Siixten

Somnade, det räcker som analys.

Jollanboll

En film som varken imponerar eller gör en besviken. Dock så är det ett fint drama med inblick i Séraphines liv i det gamla Europa och Frankrike under tidigare 1900-tal. Annars kan jag personligen tycka att historien inte väcker tillräckligt stort intresse för att jag ska fastna. Men ändå ett bra hantverk med passande foto och musik.
Du som har känsla och uppskattar konst bör ändå dras till denna välgjorda film lite extra.

Biopremiär: 2009-06-26