Wallander - Skulden

Handling: Sexårige Albin Landberg försvinner spårlöst från sitt förskola och hela Ystad engagerar sig i familjens och polisens alltmer desperata sökande efter pojken. Spåren leder snart Kurt Wallander och hans kollegor i riktning mot en pedofildömd man, nyligen utsläppt efter att ha avtjänat sitt straff. Men också mot sanningar som visar sig vara långt mer fruktansvärda och komplicerade än vad någon av dem kunnat föreställa sig.

År: 2009

Sverrir Gudnason
Nina Zanjani
Mats Bergman

martin88

Nu börjar även jag, som kriminalfilmsknarkare att tröttna på de alltför likartade filmerna. Wallander-filmerna är rätt ojämna, inte minst på grund av många riktigt dåliga skådespelare. Denna film har ett intressant manus som nog kunde blivit riktigt intressant, men det blir det aldrig.

Största anledningen är att skådespelet från de med mindre roller är så amatörmässigt att man bara vill skälla ut dem. Dessutom tycker jag manuset kunde förvaltats mycket bättre och den borde varit mer realistisk. Spänningen uteblir nästan helt eftersom de i hela filmen väljer att vara övertydliga. Tråkigt eftersom förra filmen (Hämnden) faktiskt tillhörde en av de bättre Wallanderfilmerna. Av dessa anledningar delar jag ut min första etta till en Wallanderfilm.

Milla86

Den här filmen är faktiskt inte alls särskilt spännande. Jag har svårt att känna empati med föräldrarna, vars son har försvunnit.

Däremot känns häxjakten på den tidigare dömda pedofilen som mer engagerande. Invånarnas beteende känns inte riktigt bra, utan mest bara orättvist.

Skådespelarinsatsen är klen, även i denna Wallander-film. De som bär upp filmen är Krister Henriksson, Lena Endre och Douglas Johansson. Resten är inte särskilt bra.

En i mängden som nog inte kommer att sätta sig så hårt på minnet.

soulman85

like it... wallander filmer är bra¨

Franck226

skit bra film assså!!

oneil88

Sverige producerar alldeles många "polisfilmer"
Jag personligen börjar bli måttligt trött på detta.
Samma skådespelare film in, film ut...

Nej jag ger den samma betyg som jag har gett alla tidigare Wallander. 2!

Zitrioce

Den här Wallanderfilmen var grymt spännande.

Stark 3:a

Helt okej rulle, oförutsägbar samt rätt snyggt foto.
Dock så kändes Skulden
ganska naken och skådespelarna var inte allt för övertygande.

Det får bli en svag tvåa, ej sevärd.