Cove, The

Dokumentär :

Dokumentär :
4,0

Handling: På 60-talet var Richard O'Barry världsledande på delfinträning och arbetade med den populära TV-serien Flipper. Dag ut och dag in arbetade O'Barry med delfinerna och höll TV-publiken leende.

Med modern utrustning och en grupp aktivister infiltrerar Richard O'Barry en vik nära Taijii i Japan och avslöjar ett chockerande övergrepp på djur och ett allvarligt hot mot människans hälsa.

År: 2009
Regissör: Louie Psihoyos
Originaltitel: The Cove

Copyright NonStop Entertainment

En 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Trots massiv positiv kritik kan jag inte ge annat än en trea i betyg till denna dokumentär. Trots att dess 1 t 28 min gick rätt överraskande fort med detta hyperintressanta ämne (23 000 delfiner dödas grymt och inhumant varje år i Japan under 8 månader!) kunde den ha klippts bättre, varit lite mer i stil som Michael Moores filmer, något mer objektiv kanske samt mindre pratig och med mer vackra inklippta bilder på fria glada delfiner i kontrast till blodbadsscenerna.
Denna ser man en gång bara. Man minns den definitivt.
NÄR börjar Du och jag att göra nåt åt saken?
Nu vid titten 160614 har det gått 7 år - inte mycket verkar ha hänt tyvärr i världen!

Denna dokumentär, som har blivit mycket omtalad och prisbelönats på totalt 10 olika filmfestivaler, bland annat den nyligen avslutade i Stockholm där den vann publikpriset, är svår att avfärda som påfallande vinklad. Vi som tittare får, utöver den chockerande sanning som uppdagas och fångas på film, även se hur dessa aktivister går till väga för att genomföra sitt uppdrag. Med skakande sekvenser som skildrar hur aktivisterna placerar ut dolda kameror, förföljs av människor som arbetar med denna delfinjakt och våldsamt förhindras att filma och fotografera viken där djuren dödas växer filmen från en konventionell dokumentär till en överraskande spännande filmupplevelse, vars originella framtoning resulterar i att jag som tittare blir oerhört berörd. Med ett flertal mäktiga scener och en noggrann sakframställning är det svårt att inte gripas på något plan.

Nu ska jag erkänna att jag långtifrån brukar hoppa på sakfrågor som denna - jag är möjligen överdrivet skeptisk mot djurrättsorganisationer i allmänhet. Till och med jag måste dock medge att The Cove har gjort ett bestående intryck på mig - jag funderade på vad jag hade sett en god stund efter att eftertexterna hade rullat förbi. Nackdelen är dock att man, i ett uppenbart försök att väcka billig sympati, har slängt in en mängd minst sagt uppseendeväckande påståenden som jag som människa inte kan låta bli att finna osmakliga. Att höra en vuxen man på fullt allvar påstå sig ha sett en delfin begå självmord - i den meningen att delfiner för att andas kräver en medveten handling - är kort sagt stötande. Även den juridiska termen mord, som inom svensk lagstiftning syftar på ett människoliv, används på ett måttlöst sätt och trissar upp skandalhysterin så till den grad att filmskaparna nästan, men inte helt och hållet, lyckas förlora mitt engagemang.

Dessa svagheter till trots är det dock lätt att förstå varför The Cove har skapat sådana svallvågor - jag kan på rak hand inte uppge någon dokumentär om djurliv som har skakat mig ens tillnärmelsevis så här mycket.

Biopremiär: 2010-01-15