Ringaren i Notre Dame

Handling: Berättelsen om Quasimodo, den godhjärtade men utstötte och vanställde klockringaren, som förälskar sig i den vackra zigenerskan Esmeralda.

År: 1996

Corey Burton
Jim Cummings
Bill Fagerbakke

filmernas härskare

Detta är helt enkelt en mycket ovanlig "barnfilm" från Disney.
Berättelsen om den missbildade Quasimodo, stadens syn på honom, hans familjs död, genomonde vårdnadshavarens sätt att behandla Quasimodo, kampen om rättvisa och den lilla romansen är oerhört gripande och starkt, något som jag finner olämpligt för barnen. Även om man lagt till roliga masker, små larvigheter och roliga sångnummer så passar inte detta barnen, då det mesta är lite smått magstarkt.

Kombinationen fungerar dock mig och rysningar pågår under många ögonblick genom hela filmen.

Detta förblir en vågad version av boken och förblir en klassiker för alltid...

En av mina favorit Dinsey filmer. Älskar musiken och historien. Annars är den ju självklart en typisk Disney film. Gott vs ont etc.

Nienna

En film som har allt! Många ställer sig tveksamma inför det faktum att den riktar sig till barn, för till skillnad från många andra filmer av Disney så är den här betydligt mörkare.
Detta beror väl mest på skurken Frollo som inte har ett enda humoristiskt drag, inte en enda snäll gärning - han är allt igenom ond och skulle säkerligen döda folk för sitt eget höga nöjes skull. Men det är inte bara Frollo som lyfter denna film högt, utan även karaktärer som den starka zigenerskan Esmeralda, soldaten Phoebus som tillför en hel del humor till filmen och så självklart Quasimodo som presenterar budskapet om att skönheten sitter inuti.

En stor del av Disneys filmers magi tenderar att finnas i musiken, således även i Ringaren i Notre Dame. "Hellfire" och "God help the outcast" är kanske de två låtar som sticker ut mest men filmen har en hel del annat att bjuda på och samtliga ger mig gåshud. Att höra musiken trappas upp redan i anslaget är så perfekt gjort som det bara skulle kunna göras.
Animationen är dessutom i världsklass. En av de bäst animerade filmerna som Disney någonsin har gjort.

En riktigt, riktigt bra film som bjuder på mycket mer än vad man kanske kunnat ana. Jag uppskattade den mycket som barn men kanske ännu mer nu när man är mer kapabel till att analysera olika relationer, animation och musik. Den som inte har sett Ringaren i Notre Dame har gått miste om något.

en underbart storslagen film med fantastisk musik och som gav mig många tårar och skratt

MaliciousDelight

Jag tycker om den här filmen, trots att den är väldigt hemsk. Jag tycker den har ett bra budskap, trots allt.

crack_of_dawn

Den är välgjord, men det är inte en film man plockar fram till barn för att de ska sitta och mysa framför tv:n... Den visar på en hemsk situation som t o m skulle kunna vara verklig. Barnfilmer ska vara ljusa och med en måttligt farlig/elak skurk som alla direkt ser är just elak. -Inte en grym, duperande man som barnen kanske inte kan placera.

Riktigt bra film. Får en stark 4:a

madeleine_g

Gah den här filmen klara jag bara inte av. Vet inte om det är för att jag tycker att den är en av de läskigaste jag har sett eller för att jag bara hatar den. Har inte bestämt mig än.

Filmen är animerad

Ringaren i Notre Dame II (2001)