Inception

4,0

Handling: Dom Cobb är en skicklig tjuv, den absolut bästa i den farliga konsten i att extrahera: att stjäla värdefulla hemligheter från djupt inne i det undermedvetna under drömstadiet när hjärnan är som mest känslig. Cobbs ovanliga förmåga har gjort honom till en åtråvärd spelare i denna förrädiska nya värld av industrispionage, men det har också gjort honom till en internationell flykting och kostat honom allt han någonsin älskat. Nu erbjuds Cobb en chans till försoning. Ett sista jobb skulle kunna ge honom tillbaka hans liv men bara om han kan uppnå det omöjliga – inception. Istället för den perfekta stöten, så måste Cobb och hans grupp av specialister lyckas med det omvända; deras uppgift är inte att stjälaen idéutan iställetatt plantera en. Om de lyckas så skulle det kunna vara det perfekta brottet. Men hur mycket planering och expertis de än har så kan inget förebereda gruppen på den farliga fienden som verkar förutse alla deras drag. En fiende bara Cobb kunde ha förutsett.

År: 2010

Alex Lombard

Copyright Warner Bros.

Cammie

Förväntningar inför Inception: Skyhöga
Infriade förväntningar efter filmens slut: Japp

Megabegåvad regissör, underbara skådespelare (bl.a. en av mina absoluta favoriter: DiCaprio), intelligent manus och riktigt bra specialeffekter. Om detta inte räcker kan jag meddela att jag två månader efter biobesöket fortfarande grubblar på filmen...

Movieman

Saknar ord !
Ett nytt kapitel i Filmhistorien :)

crack_of_dawn

Riktigt bra. Man behöver nog se den mer än en gång för att alla delar i den spektakulära storyn ska falla på plats.

Nolan skapar mästerverk efter mästerverk. Och DiCaprio är med i mästerverk efter mästerverk. Underbar filmupplevelse.

Återigen en film där folk lämnar verkligheten för en annnan värld. Folk drömmer sig så ofta bort från denna mekaniska, industriella egocentrerade maskin till samhälle. Och då kommer många filmer i detta slag. Det är som en ny Matrix kan man säga. Eller en Narnia eller Avatar. Här gör dom det djupare genom att fly den värld man har flytt till. Drömmar i drömmar och förträngda minnen som jagar en hela tiden. Det är som en kombination av en Matrixfilm och Bourn Identity. Dom jagas konstant medan dom själva jagar en sanning. Handlingen är väl genomtänkt med kända bra skådespelare. Det är härligt att se Dicaprio och Jun Fat i samma film. Filmen blev så populär att dom till och med gjorde en parodi på den i ett South Park avsnitt. Och då har den blivit känd. Dicaporio var som vanligt lysande. Enligt mig är han en av dom mest talangfulla skådespelarna i Hollywood. Han är inte bara ett vackert ansikte. Han har karisma också. Otroligt mycket karisma.

AntonT

Har faktiskt inte mycket att säga om den här filmen förutom: SE DEN!! Christopher Nolan har dominerat 2000-talet med allt från Memento till Dark knight och han går absolut inte ner sig med Inception, snarare tvärtom. I mitt tycke en av de bästa filmer som någonsin gjorts och... se den bara!

malinedwardsson

M-a-g-i-s-k! Vilken story, vilket foto, vilka skådisar och vilken filmmusik.. Se filmen!

KarinLovisa

helt okej! men lite för simpel handling.

En intressant, välspelad men dessvärre stel film i Matrix anda.
Efter all år som manuset har jobbats på kunde det gott ha blivit lite vassare tycker jag.
Sen tanken att det förmodligen vore mycket simplare att så fröet i vakenvärlden störde mig en aning eftersom den komplexa handlingen då känns lite onödigt komplex.

crack_of_dawn

Biopremiär: 2010-07-23