Mr. Nobody

Handling: Året 2092 och planeten Mars är en semesterort. Där vistas den sista dödliga människan som är 120 år gammal. Nemo Nobody berättar på sin dödsbädd tre möjliga liv som han kunde ha levt under sina år i livet.

År: 2009
Linh Dan Pham
Daniel Brochu
Noa De Costanzo

Copyright Poisson Rouge Pictures

Mr. Nobody (2009) är en av de filmer jag har sett fram emot att se allra mest på senaste tiden, och det är något svårt att peka på precis varför. För min del räckte det med en titt på den enormt fascinerande trailern för att jag skulle kasta mig över detta underbart unika och tänkvärda drama. Samtidigt måste jag rekommendera att se filmen utan distraktioner - för det räcker med att du tittar bort en minut eller två för att du ska ha tappat bort dig fullständigt.

Med andra ord är Mr. Nobody, på både gott och ont, en enormt krävande filmupplevelse. De vackra scenerna avlöser varandra med subtil ton och lågmälda budskap som gemensamt skapar bilden av en historia där varje steg du tar är avgörande för hela din framtid, och där total valfrihet gör dig minst lika handlingsförlamad som att i själva verket inte ha något val alls.

De parallella händelseförloppen är många och är här och var svåra att skilja åt, delvis eftersom berättelsen ivrigt skiftar mellan dåtid och nutid, och där de sammanflätade händelseförloppen bryts upp och faller på plats ett fragment i taget, med längre mellanrum. Koncentrerat tittande är minst sagt ett måste, och när det gäller en film som är så underbart avvikande, och ständigt vandrar i nya banor med ett fantastiskt bildspråk och häpnadsväckande emotionell tyngd, skulle jag inte vilja ha det på något annat sätt. Mr, Nobody är ett briljant mysterium, där min oförmåga att besvara alla frågor snarare förhöjer än förminskar hela upplevelsen. Det är aldrig en svaghet att lämna saker och ting åt fantasin - särskilt inte i en film som på ett så träffande sätt skildrar olika perspektiv på en både seriös och smått humoristisk ton.

Samtidigt måste jag erkänna att den röda tråden som binder historierna samman är oroväckande tunn här och var, och det är ett faktum att det hela spårar ur mot slutet där min frustration är ett faktum. Men historien inleds och avslutas på ett genomtänkt sätt, där till synes obetydliga detaljer plockas upp och ger dramat mer färg - och kombinerat med fina skådespelarinsatser av bland annat Jared Leto, Sarah Polley, Rhys Ifans och Toby Regbo är njutningen ett faktum. Mr. Nobody är ett pussel som jag aldrig kommer att kunna lösa.

Shabure

Många tvära kast hit och dit, kan bli lite jobbigt att hålla isär! Men filosofin och känslan bakom filmen är briljant!

Unkdor

En film fylld av paralellhistorier och krumbukter i tid och rum. Jag klarade inte alltid att sortera intryck och tvära kast men fascinerades ändå av filmen. Bra skådespel och många vackra och gripande scener gjorde filmen till en skön upplevelse.

Biopremiär: 2010-07-30
Filmpunkten-id: 22017