Beck - Levande begravd

Handling: I en lekpark mitt i storstadsidyllen hittas en nedgrävd trälåda innehållande en känd och respekterad åklagare. Beck & co misstänker först en grovt kriminell MC-ledare för dådet, men man får snabbt omvärdera fallet när MC-ledaren hittas mördad i en liknande trälåda. Ganska snart upptäcks ytterligare ett antal trälådor och polisen inser att man är inne i en katt- och råtta lek med en galen seriemördare. Vad Martin Beck inte anar, är att även hans eget liv står på spel, då mördaren har utsett honom till nästa offer..

År: 2009

Peter Haber
Jessica Zandén
Ingvar Hirdwall
Måns Nathanaelson

En mycket spännande film med mästerliga skådespelarinsatser. Blev tyvärr lite besviken då jag tyckte den slutade för tvärt. Dessutom var inte Beck och Gunvald med så mycket som jag hade önskat,det handlade nästan bara om själva fallet.

heroin

En stark trea blir det till denna. Storyn är jättespännande.
Galen seriemördare som verkar slå till mot helt slumpmässigt valda offer (senare visar sig såklart allt ha en koppling).
Inspirerad av "Se7en" månne?
Filmen blir aldrig långtråkig, tvärtom är den alldeles för kort.
Om nu detta, som alla påstår, är den sista filmen i serien borde man haft lite mer scener med bara dem (som inte rör själva mordfallet).
Btw, kolla in gunvald nu vs för typ 15 år sen i film ett - här kan man snacka om att åldras med stil!

Gillade inte denna speciellt mycket. Knappt någon riktig Beckstämning och det känns inte som att den här filmen tillför något nytt eller intressant till serien.

thehurricane

Bästa filmen i serien. Bröt den mall som dessa filmer brukar använda. Spännande intrig, bra skådespel och väldigt högt tempo.

Nille

En av de bättre Beck filmerna på senare tid. En intressant historia som berättas på ett bra och trovärdigt sätt. Skådespelarinsatserna är goda, framförallt från Persbrandts sida. Han gör en mycket bra insats som Gunvald Larsson, bästa i serien måne?

Stark 3.a. Väldigt läskig film där man många gånger sitter på helspänn. Bättre än de tidigare beck-filmerna.

En 2+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: -

En klar besvikelse. Trailern lovar bra mycket mer. Tycker Beck-filmerna ofta har en mindre trovärdighet än t ex. Johan Falk-filmerna, mest pga. skådespelarinsatserna i kombination med karaktärerna.
Otydligt i slutet VEM den verklige mördaren verkligen var. Klart minus i kanten.
Hamnar inte i filmsamlingen, detta behöver man inte se om (alltså vill man det heller ej).

Trivia: -

Underhållande film för en kväll, klar trea!

Biopremiär: 2010-06-21
Filmpunkten-id: 22048