Law Abiding Citizen

Handling: Clyde Shelton är en vanlig familjeman vars fru och dotter blir brutalt mördade under ett inbrott. Den unge åklagaren Nick Rice tilldelas fallet och tvingas av sin chef att erbjuda en av de misstänkta ett lägre straff i utbyte mot att han vittnar mot sina medbrottslingar. Tio år senare hittas samma brottsling död. Clyde erkänner genast sin skuld och ger samtidigt Nick en varning: fixa systemet som svek hans familj eller så kommer fler personer inblandade i fallet att dö. När Clyde sedan gör verklighet av sina hot inifrån fängelset måste Nick göra allt för att skydda sig själv och sin familj från Clydes hämnd.

År: 2009
Regissör: F. Gary Gray
Originaltitel: Law Abiding Citizen
Längd: 01:48, 01:58 (Directors Cut)
Gerard Butler
Michael Irby
Annie Corley
Richard Portnow

Alkvettern

Skönt med en film som inte är stöpt i samma amerikanska action form. Smart, rå och lite mystisk, allt för att hålla intresset uppe.

Grymt spännande och underhållande film. Originell story och skådespeleriet känns övertygande.

Klart sevärd, klar fyra!

Bilbo_one

Har bara tre ord att säga. Så fucking awesome. Klar femma

Delvis intressant film med plus för ett annorlunda upplägg, spänningen och betygsnivån växer sakta men säkert från en låg utgångsnivå (för att vara en thriller) tills vi närmar oss slutet. Först känns det lite märkligt att det tar 10 år att planera 'hämnden' (eller vad man nu ska kalla det) men på slutet förstår man ju varför och det är också då, när man får förklaringen till hur det har gått till, som helhetsbetyget rasar ihop. Spännande? ja, inte som de bästa thrillers, realistisk? nej, thrillers är oftast inte och ska heller inte vara, men här är det inte bara spänningsmomenten som är orealistiska, och upplösningen är så nära Jönsson liganivå som man kan komma, sammantaget iaf. en 3:a.

3+ spänning hela familjen och bra skådespeleri. Men slutet känns lite orealistiskt och tyvärr tycker jag det sänker filmen.

En -4 som film, men en 4 i sin egen genre & som underhållning.

En film precis i min smak. Genomtänkt från såväl manus som till slutet.
Hamnar klart i samlingen, detta kan och vill man se om.

Bra action/thriller med en grym Gerard Butler. Passar bra en trist kväll.

Milla86

Spännande thriller om en man som utmanar vårt moderna rättssystem. Han tycker att det är fel att skyldiga människor går fria och oskyldiga kan dömas, vilket han har rätt i. Systemet kräver bevis och det är inte alltid rättvisa skipas.

Flera okända skådespelare som agerar bra och trovärdigt.

Hiddenman

Jag klippte av efter femtio minuter. Helt orealistisk film.

Filmpunkten-id: 22076