Apan

Handling: En körskollärare vaknar upp med blodiga händer på ett ställe han inte känner igen. Han får snart reda på att livet han visste om dagen innan, nu är borta...

År: 2009
Regissör: Jesper Ganslandt
Originaltitel: Apan
Alternativ titel:The Ape (Internationell titel)
Olle Sarri
Samuel Haus
Lena Carlsson
Eva Rexed
Anders Johannisson
Lennart Andersson
Thore Flygel

Savannah

Oj! En märklig film, mycket bra för att vara svensk men inget för alla smaker. Sarri är lysande i sin roll och det hela utkristalliserar sig till en hybrid av exprimentfilm och pusseldeckare. Som sagt: inte en film för alla, men för dem som vill använda hjärnan. För jo, pusslet är faktiskt läggbart.

Filmen började konstigt, jag tänkte att jag ska ge den en chans,men den blev inte bättre. Nej, det får bli en etta tyvärr.

BuRNeR

Långsam och svår att förstå.. Ångrar att jag såg den.

Savannah

Till att börja med så har jag faktiskt inte sett Ganslandts "Farväl Falkenberg", och jag vet inte om jag har någon överdrivet stor lust efter jag har sett "Apan"

"Apan" är nämligen en riktigt skum film. Man får följa den vilsne körskolläraren och hans märkliga förehavanden.

Jag håller med DN teori att det hela är ett pussel som man får försöka klura ut så gott man kan.

Sammanfattningsvis så kan jag inte säga att jag ogillade filmen men inte dirkekt diggade den heller. Det hela var så skumt att man till slut har lite problem att veta vad man egentligen skall ta i beaktning och hur man skall förstå det.

Jag lämnade biografen smått apatisk, med flera funderingar i skallen...

Biopremiär: 2009-10-23
Filmpunkten-id: 22094