Looking for Eric

Sport:

Sport:
3,6

Handling: Brevbäraren Eric håller på att tappa greppet... Hans kaotiska familj, hans vilda styvsöner och cementblandaren i trädgården gör inte direkt saken bättre, men det är hans egen hemlighet som håller på att göra honom galen. Klarar han av att stå ansikte mot ansikte med Lily, kvinnan han älskade trettio år tidigare? Trots ihärdiga försök och missriktad välvilja från hans fotbollskompisar sjunker Eric allt djupare. Och när läget är som mest desperat krävs det en joint och en speciell vän från okända trakter för att få en vilsen brevbärare att våga påbörja den farligaste resan av alla – den som leder till det förflutna. Det är som talesättet säger: Den som inget vågar, vinner heller inget.

År: 2009
Steve Evets
Stephanie Bishop
Stefan Gumbs

Rymdis

En smart, realistisk, varm, inkännande och till och med rolig måbrafilm! Undrens tid är inte förbi!

Looking for Eric håller genomgående en mycket lågmäld ton, vilket fungerar bra i sammanhanget eftersom det tycks reflektera Erics tröstlösa känslotillstånd. Han är i själva verket så ovan att tala om sig själv att frustrationen demonstreras genom barnsliga utbrott i explosiv ilska snarare än i välformulerade uttryck av vad han tänker och tycker. Den inledningsvis kantiga relationen mellan honom och styvsönerna är dysfunktionell av flera anledningar, dels eftersom Eric helt enkelt inte vågar ryta åt dem och kräva respekt - han är för rädd för att höra dem uttrycka sin ringaktning i ord.

Det går dock snabbt upp för mig att denna njutningsfulla film inte uteslutande berör Erics självförakt - regissören Ken Loach inkluderar på ett subtilt vis även människor i Erics omgivning och på vilket vis de har påverkats av vad de uppfattar som ett nonchalant uppträdande. Det finns flera härliga scener i filmen som lämnar mig med ett leende på läpparna, men dessa varvas med talande scener med substans som gör detta till mer än ett käckt lyckopiller. Det är just den skickliga balansgången mellan rak humor och mänsklig insikt som gör detta till ett så pass vinnande koncept.

Utöver detta gör skådespelet också ett bra intryck då de allra flesta gör mycket nämnvärda insatser - först och främst dock Steve Evets i huvudrollen. Det är svårt att inte njuta av de avspända samtalen mellan de båda större rollerna som på ett ytterst konkret vis tycks hjälpa Eric att reda ut saker och ting. Av och till skulle jag påstå att Cantonas inbillade närvaro sköts på ett något flummigt vis, och det skulle inte ha skadat med lite mer finess bakom musikvalet, men detta är egentligen inte mer än detaljer. Looking for Eric har, trots en något trög inledning, gjort ett mycket bra intryck på mig som en överraskande smart och finurlig dramakomedi med lustig berättarteknik och effektiv bisarr komik.

"One word on Ryan, and it's gonna be on BlueTube!"
"It's YouTube. It's called YouTube."
"Well, whatever it is, you're gonna be on it!"

Isko

Den handlar om eric, en pappa som har en väldigt jobbig period i sitt liv. Han börjar då se i syne den gamla fotbollsstärnan Eric Cantona. Cantona börjar hjälpa eric från hans problem och blir en slags livsrådgivare. Och tillsammans med sina vänner och söner så försöker eric kämpa sig igenom problemen.
Bra, små inslag av fotboll. Samt en väldigt rolig film.
3/5

Biopremiär: 2009-09-11