Paranormal Activity

Handling: Ett ungt par misstänker att deras hus är hemsökt och för att skaffa bevis installerar de en övervakningskamera som ska registrera allt som händer när de sover.

Regissör: Oren Peli

Michael Bayouth
Randy McDowell
Tim Piper

Copyright AB Svensk Filmindustri

Jo den är läskig, men bara vid ett fåtal stunder och det är väldigt mycket prat i filmen.
Skådespelarna är bra men släpnings scenen är bara för mycket och jag gillar den inte.
Slutet förstörde filmen!

Elemental

Micah (Micah Slott) och Katie (Katie Featherston) har ett trivsamt liv tillsammans i ett hus i Kalifornien i USA. En dag berättar Katie för Micah att hon känner sig förföljd av en vålnad, vilket gör att Micah sätter upp övervakningskameror i huset för att bevisa att så inte är fallet. Men efter ett tag syns det på övervakningskamerorna att det verkligen händer mystiska saker under nätterna, och Micah förstår att det faktiskt finns något i huset. Hur ska han kunna rädda Katie?

Det hela började som en amatörfilm på en privat filmfestival, Paranormal Activity tog en vecka att spela in, och hade en minimal budget. Tack vare filmfestivalen fick en känd regissör upp ögonen för filmen och 2009 hade den världspremiär.

Jag lät mig luras rejält. Jag hade hört att filmen var verklighetsbaserad, för det skulle den ju kunna vara, vilket gjorde att jag blev riktigt skrämd. Men efter jag sett den letade jag upp mer fakta kring filmen och hittade då information som tydde på att den inte alls är verklighetsbaserad.

Varför filmen känns så verklig är för att den är filmad med vanliga handkameror, vilket såklart ger filmen en mer realistisk känsla än de traditionella skräckfilmerna. Jag har läst om biobesökare som svimmat efter att de sett filmen, för att den enligt dem varit så fruktansvärt läskig. Filmen har fått rykte att vara ”den läskigaste filmen genom tiderna”, vilket jag tycker är enormt överdrivet.

Jag tycker filmen är alldeles för seg ibörjan, visst behövs det en riktigt inledning, men när det inte händer något minsta läskigt i hela första hälften av filmen så blir man lätt uttråkad. Andra hälften är dock mycket bättre och man förstår varför man satte igång den, för att bli rädd.

Hook

Creepy eller fake?

Många har haft ovanan och vanan att prata mig själv, men tänk om någon svara och börjar förfölja dig i dina drömmar och under natten så änner du hur något andas mot din hud? Det är vad som händer och är bara början i denna thriller/dokumentär artade film som handlar om två helt vanliga människor som har något som förföljer dem. Under en månads tid får vi se hur detta ting blir mer aggresivt och mer och mer...

Detta är i pure Blair Witch anda fast med en unik touch och sällsynt bra kamera arbete i synerhet med allt som händer. Fast det mesta inte syns så kan man föreställa sig vad som på går och vad som verkligen är sant är det faktum att något är bland huvudrollsinnhavarna. Det som avslöjar hela filmen är när paret letar uppinfromationen och en del skådespelare i filmen är inte särskilt trovärdiga.

Mesta dels så bygger filmen missleddande uppmärksamhet och det påminner mer om ett trolleri trick som vill att vi skall tro och fantisera oss in mer i den paranormala värld som blåsats up på film i årtionden. Detta är dock ett steg längre och mer utvecklande inom mystrium och skräck genern. Det är inte "Bo, Aaah, jag är rädd" eller "hoppar till lite här och där" utan det är skär överraskning, man vet när man skall vänta sig att något skall hända, men inte hur det händer eller vad.

Paranormal Activity är en film som gått om Blair Witch Project och håller som den är den är inte fixerande i det faktum att man inte ser vad som händer tvärtom så är den här filen medan att man skall se vad som händer. Istället för snoriga uppröda och skrämnda sådespelare i skogen så är det mer röster och händelser och en ganska cliché artig historia som för filmen fram och gör den något unik i sitt sätt att skrämma och imponera.

Skådespelare: 5
Regi: 3+
Manus: 2+

Helhet: 3+

Silverpilen

Väldigt bra rysare! Gillar hela den här serien. Tycker mycket om att de har lyckats skapa spänning utan en massa blod och våld. Sen tycker jag också mycket om hur alla de här filmerna hänger ihop med varandra. Stark fyra ger jag den här och alla Paranormal Activity-filmer!

Absolut bäst i denna genre, dvs filmer där övervakningskameror och/eller hemvideokameror bär filmen framåt. Smygande i sakta lunk blir den mer och mer obehaglig. Några scener är helt klart i en klass för sig och jag känner klara rysningar längs med ryggraden. En modern klassiker värd sin fyra!

Inte den läskigaste i filmserien, men troligtvis den bästa.

Rymdis

Både läskig och tänkvärd. Mycket av filmen bygger på skräckfilmsklyschor (som dock presenteras väldigt bra), men se den en gång till och fundera över hur huvudpersonernas förhållande skildras. Är det "bara" en skräckfilm?

Tvekar mellan en 3:a och en 4:a, men det blir nog en 4:a eftersom den känns ganska annorlunda mot andra rysare. Slutet kanske inte var det bästa, men det hör väl till på nåt sätt.

stilis

En kille och en tjej bosätter sig i ett stort hus. De har det trevligt och mysigt. De får vara med om saker som de inte räknar med.

Paranormal Activity är väldigt läskig på ett bra sätt, där spänningen stiger på ett systematiskt sätt genom hela filmen.

Man ska inte klaga på Oren Pelis regi, utan han kan göra så att skådespelarna spelar trovärdigt.

Sevärd!

Yasmin

Var så säker på att jag inte skulle bli skrämd, så fel jag hade! Den här skrämde mig, vilket är bra, inte så många filmer som gör det.

Biopremiär: 2009-11-13

Paranormal Activity 2 (2010)
Paranormal Activity: Tokyo Night (2010)
Paranormal Activity 3 (2011)
Paranormal Activity 4 (2012)
Paranormal Activity: The Ghost Dimension (2015)