Närkontakt - The Fourth Kind

Handling: Dr. Abigail Tyler kommer till Alaska för att intervjua människor som sägs ha blivit bortförda av utomjordingar. Det visar sig att de alla, oberoende av varandra, har samma detaljerade historia att berätta och Tyler kommer en skrämmande sanning på spåren.

År: 2009
Corey Johnson
Hakeem Kae-Kazimv

Copyright Universal Pictures

Elemental

Dr. Abigail Tyler berättar historien om hennes möten med aliens och vi får följa de mystiska saker som händer i staden Nome i Kanada och hur människor berättar saker genom hypnos som de själva inte kommer ihåg.

När filmen är slut lämnas jag med två meningar i huvudet. Är filmen på riktigt? Har detta hänt i verkligheten? Många skräckfilmer påstås nuförtiden vara verklighetsbaserade och man förstår att det ofta är ett trick för att locka folk att se filmen. Men den här... Jag har letat efter bevis för att den är sann, men inte hittat något. Inte heller finns det bevis för att den är påhittad. Kommer man någonsin få veta?

Inom oss finns både rädsla och nyfikenhet för vad som finns där ute, bortanför jorden. Vissa förnekar att det skulle finnas någonting överhuvudtaget, och jag undrar varför. Kanske man bortförklarar det för att det helt enkelt inte finns någon logisk förklaring, för att man själv inte förstår. Men att vara öppen för främmande saker tycker jag är viktigt, att vara helt stängd leder ingen vart.

I den här filmen får man se det som påstås vara de riktiga inspelningarna, och samtidigt de scenerna som är återuppbygda. Men om filmen nu är sann, om intervjun och inspelningarna från år 2000 är helt riktiga, varför har man inte hört någonting om det? Jag har hört att regeringen ska ha sopat undan spåren. Men ändå, det borde ha kommit ut, man borde ha hört eller läst om detta, speciellt om intervjun i filmen är sann.

Filmen utspelar sig i Nome i Kanada. Jag har läst på internet att FBI besökt stället ett antal gånger. De ska tydligen ha sett vita ugglor, men inte träffat på något om utomjordingar. Vad som är lite konstigt är att det som i filmen påstås vara Nome är inte Nome egentligen.

The Fourth Kind bygger upp en sanslöst obehaglig stämning och bjuder till och från på några riktigt smaskiga skrämselscener. Filmen lämnar som sagt mycket tankar och funderingar i huvudet efteråt, mycket att reflektera över helt enkelt.

The Fourth Kind är riktigt sevärd och bjuder på något helt annorlunda än vanliga skräckfilmer. Det är en unik upplevelse som alla skräckfilmsfans måste få vara med om.

Riktigt spännande film där man hoppar högt många gånger. Eftersom filmen sägs vara sann känns det extra läskigt, speciellt de filmsekvenserna som sägs vara på riktigt. Dock blir man skeptisk när varje filmsekvens, som faktiskt kan visa ett ufo eller något som verkligen höjer graden av att det är sant, suddas ut på något sätt.
Men man får inte glömma att man ska utgå från själva filmen och hur den är gjord. Jag måste säga att den är välgjord. Det känns spännande och jag skulle garanterat vilja rekommendera den till den nyfikne.

Rekommenderar att ni inte ser filmen en mörk natt utan sällskap, det gjorde jag och fick sova med tända lampor till följd. Det här var en av topp 10 mest skrämmande filmer jag skådat!
Ljudarbetet är klart välgjort och obehagligt, kanske det vassaste med filmen. Gillar även de flimrande scenerna, känns inte heller helt lugnande.
Hur vida historien är fabricerad vet jag inte men jag tror det skulle sabba upplevelsen lite om jag visste att den var det. Anser dock att filmen vore lika läbbig även om den vore påhittad, bara man inte vet sanningen. Det känns inte så trovärdigt dock. Egentligen är manuset rätt dåligt, även skådespeleriet.

Elemental

Ryslig stämning filmen igenom och övertygande spel.
Relativt originell story och fotot sitter.

En trea, en klar en!

En riktigt bra film, i en klass för sig. Måste bara ses, det blir en filmupplevelse du aldrig kommer glömma.

BlackHawk

En av få filmer som gett mig rysningar. Har ni rätta miljön och är objektiv till filmen så kommer ni gilla den.

Zitrioce

En nervskicklande thriller som fick mig att hoppa till ibland!