Prinsessa

Handling: I en hopplös småstad någonstans i Sverige bor Maja, 18 år. Hennes högsta och enda dröm är att bli skådespelare. Hon vill stå i centrum - att alla ska se HENNE, se den vackra människa hon är inuti. Det är bara lite svårt att se. Maja är kraftigt överviktig, klumpig och helt utan social kompetens...

Vi får följa Maja och hennes kamp att förverkliga sina drömmar under sista terminen på gymnasiet. Det är en komisk skildring med tragiska inslag, om fördomarna man möts av när man har "fel" utseende, om att hitta den styrka och självkänsla som behövs för att verkligen lyckas och slutligen stå i centrum - men då på sina egna villkor.

År: 2009
Grete Havneskjøld
Christian Magdu
Henric Brandt

Rymdis

Kul med en svensk film (och en komedi med ett budskap, dessutom) som faktiskt är sevärd. Vissa saker är iofs riktigt dåliga, men helheten är riktigt bra.

En rulle med klockrent budskap. Dock kändes inte filmen alls särskilt väl arbetad och uttråkad blev jag tyvärr.

Till grunden mycket bra, MEN, somsagt - inte alls väl arbetad.

Etta.

lindajjj

Det är då helt otroligt. Det GÅR inte att se svensk film. Alla skådespelare är tillgjorda och usla. Huvudrollstjejen är helt okej visserligen, men inte resten. Banalt och övertydligt.

"Prinsessa" är så mycket mer än vad det låter som. Ytligt sätt kan man säga att filmen handlar om en storvuxen tjej från en småstad som drömmer om att bli skådespelare.
Hon lever i en värld där hon anser sig ha lika stor chans som de flesta att bli skådespelare. Hon sänker ej ner sig själv,hon låtsas som ingenting då hon blir mobbad, hon vill inte inse hur många ser på henne.
Hon kämpar. Folk skrattar.
Hon inser mer och mer hur folk ser henne. Hon hoppas att rättvisan en dag ska segra. Gör den det?
Se filmen och du ser det från din synvinkel. Stark fyra!

IWantItThatWay

En bra film med ett mycket bra budskap. Ett stort plus för Anastasios Soulis insats! Filmen hade roliga och sorgliga delar och den var mycket interessant att titta på!

Cammie

Oväntat bra film, i jämförelse med mina fördomar om svenska filmer. Skådespeleriet är nyanserat (kul att se Lotta på Bråkmakargatan igen) och handlingen är fin. Stark trea.

Biopremiär: 2009-09-11