Cabin in the Woods, The

Handling: Ett gäng college-ungdomar tillbringar en helg i en mystisk, avlägsen stuga i skogen. Hemska saker börjar hända...

En skruvad och ovanlig variant av den välkända "stugan i skogen"-formeln.

År: 2012

Chris Hemsworth
Fran Kranz
Terry Notary

Copyright Noble Entertainment

Det är lätt att få fel uppfattning om vilken sorts film The Cabin in the Woods egentligen är, visserligen på gott och ont. Jag skulle kunna säga att den tar sin början som vilken förutsägbar amerikansk splatterfilm som helst - men det är inte sant. För redan innan vi ens möter de fem olycksaliga ungdomarna som handlingen utstrålar från gör vi en kryptisk bekantskap med en organisation fullt upptagna med ett projekt av alarmerande vikt. Vad detta går ut på vet vi inte - men de här killarna är inga flashiga kostymnissar med tonade solglasögon och hemliga identiteter. Av skenet att döma är de som vilka 9-5-knegare som helst.

Men som våra unga vänner snart får erfara är deras weekend i skogen långtifrån vardagsmat. Och det är uppenbart redan i samma takt som de kör från stan, fullastade med mat, alkohol och "substanser" att det som väntar oss inte är den orgie i blod de moderna rysarfansen förväntar sig. Med briljanta scenskiften, skarp ironi och en vaken och värderande skildring av hur den moderna skräckfilmen är uppbyggd är The Cabin in the Woods - av en mängd anledningar som jag berör längre fram i den här recensionen - en lysande film för filmälskare som har sett mycket, tänkt mycket och alltid har ögonen på skaft.

Filmen etablerar snabbt en märklig kombination av suspens och komik, där spänningen är total praktiskt taget genomgående, men där skratten aldrig är långt borta - utan att humorn någonsin känns krystad. Den är så varsamt inflätad i intrigen att den, precis som allting annat i denna överraskande engagerande rulle, flyter på helt naturligt. För detta är inte en skräckkomedi - det är en vass satirisk titt på vad en modern publik förväntar sig av en skräckfilm, inbäddad i en välbekant mall som den gradvis under filmens gång frigör sig från. Det är aldrig ett ögonblick i The Cabin in the Woods som inte bjuder på välformulerade chockeffekter, goda skratt, gissningslekar som bara spär på nyfikenheten, snygga scenskiften där ironin är ett faktum, och framför allt en irriterande välstrukturerad historia.

För jag ska medge att jag, under ett specifikt parti i filmen, är något oroad över att händelseutvecklingen tycks ha avstannat - alternativt är på väg rakt ut i ingenstans. Det naturliga fortskridandet har saktat ned, och under en ödesdiger stund våndas jag över möjligheten att storyn, den eleganta inledningen till trots, inte längre vet vart den är på väg. Men det dröjer inte länge innan det går upp för mig att jag oroar mig i onödan. Storyn är i själva verket extremt väl uppbyggd, där delar av pusslet faller på plats bit för bit, och successivt etablerar en fascinerande story med överraskande många bottnar som aldrig är kryptisk enbart för sakens skull.Varje partikel av historien har tvärtom en befogad plats i helheten, och både berikar filmupplevelsen och lyfter manuset från splatterträsket där The Cabin in the Woods, i mindre eftertänksamma händer, hade kunnat sjunka till bottnen som en sten. Denna film kan tas på så mycket större allvar än vi tror - men för att förstå det måste du ha reflekterat över varje skräckfilm du någonsin har sett.

Jag uppskattar också att, fastän vi erbjuds så kort tid att lära känna de fem karaktärerna som för historien framåt, så är det snabbt uppenbart att deras blotta existens tänjer på rysarklyschorna. Vi får bekanta oss med fem sympatiska, välordnade ungdomar med ambition och drivkraft - och det är först ju längre tid de tillbringar i stugan som individerna urholkas till förmån för de stereotyper som skräckfilmer i den här andan bygger på. Satiren är ett faktum, och gör den här vansinniga filmupplevelsen till en njutning från början till slut. Så för att citera Blanche Dubois - som gick med Filmografen för att se The Cabin in the Woods en andra gång - "Min favoritfilm hittills i år är för en gångs skull inte ett navelskådande franskt drama. Det är en amerikansk splatterfilm som kastar en blick på rysarens oskrivna regler, knycklar ihop dem och slänger dem på det bål där så många av genrens trumfkort borde brinna."

"Okay, I'm drawing a line in the fucking sand. Do NOT read the Latin!"

Jag önskar att jag kunde sätta 4.5 i betyg.

heroin

Hoppsan!
En skräckfilm som verkligen skiljer sig från mängden.
I början är den som vilken rysare som helst, sen utvecklas den till något mycket ovanligt och intressant.
Väckte en hel del tankar, och var snyggt gjord.
Det är ingen favorit hos mig eller så, däremot måste jag säga att den är nyskapande och välgjord.
Hamnar på en stadig trea men nog tyvärr inte i min filmsamling.

Den var spännande och den hade sina läskiga stunder.

Cabin in the Woods är i alla fall inte någon skräckfilm eller rysare. Det enda positiva med filmen är att upplösningen skiljer sig från genren som den parodierar.

Det här är väl ingen skräckfilm? Snarare någon form av parodi. Den kändes bara knäpp till slut.

heroin

Hoppsan!
En skräckfilm som verkligen skiljer sig från mängden.
Väckte en hel del tankar, och var snyggt gjord.
Hamnar på en stadig trea men nog tyvärr inte i min filmsamling.

fantaisha

Jag gillar egentligen inte sådana här filmer men den här var ändå rätt bra på nåt sätt.

"Okay, I'm drawing a line in the fucking sand. Do NOT read the Latin!"

Jag önskar att jag kunde sätta 4.5 i betyg.

Biopremiär: 2012-05-18