Bananas!*

Dokumentär :

Dokumentär :

Handling: På uppdrag av tolv arbetare i Nicaragua drabbar den amerikanske advokaten Juan Dominguez samman med Dole Food Company i en historisk rättegång. Dole anklagas för att ha orsakat sterilitet genom att använda ett förbjudet bekämpningsmedel. Kan Juan Dominguez vinna eller kommer jätten undan? Filmen sprider nytt ljus över den globala matpolitiken.

År: 2009
Regissör: Fredrik Gertten
Originaltitel: Bananas!*

Copyright novemberfilm

En 2+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Oj va jag hade förväntat mej mer av denna film kvalitetsmässigt! Näe, Fredrik, bättre regi, klippning och struktur - kanske en berättarröst då och då som går på djupet med nån drabbad familj.
Ämnet är viktigt och tokintressant, men HUR detta berättades kunde gjort klart mer intressant. För mej var strukturen stundtals sömnig då filmen är långfilmslång så att säga.

Hyfsat intressant dokumentär. Dock så berörde den mig inte så mycket att den förtjänar högre betyg.

Inte mer än godkänd. För att vara en dokumentär känns den väldigt rörig och otydlig. Utan berättarröst och mycket information blir det så. Jag hade höga förväntningar på den här dokumentären. Jag älskar dokumentärer!! Den var intressant men skulle kunnat bli ännu bättre. Till och från blir det lite segt.

En 2+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Bra dokumentär som går med attack mot ett av världens största företag Dole. Hade hoppats den skulle vara elakare än vad den egentligen är.

En intressant och bra dokumentär, välgjord. Bör ses av alla bananätare världen över. Svag fyra.

Biopremiär: 2009-10-09