Så olika

Handling: Så olika kretsar kring två systrar, den ena nytillsatt finansborgarråd i Stockholm, nyskild och mamma till två döttrar. Den andra en självständig tv-producent som har fått i uppdrag att göra ett nytt direktsänt sångprogram från Skansen – nu mitt bland djuren! Den handlar om att bli sanslöst förälskad i sin värsta fiende, om människor som möts trots att de är fundamentalt olika. För här övervinner kärleken allt – från politisk maktkamp till dans med sälarna på Skansen.

År: 2009
Josephine Bornebusch
Sarah Dawn Finer
Johannes Kuhnke

Copyright AB Svensk Filmindustri

En intressant och underhållande film med bra skådespelarinsatser. Sevärd. Stark trea.

En 3 som film, men en 3+ i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: -

Detta är en film som är rätt bra där det starkaste i filmen är dess skådespelare. Sen måste jag säga att Bergström har känsla för det mänskliga, det som berör och för en bra och trovärdig dialog i manus tillsammans med Tove Alsterdal. Det som man saknar är regissörens vilja vad gäller genren - ibalnd är filmen riktigt allvarlig medan det då och då dyker upp ett skämt där man minst anar det som får en att fundera över riktningen, vad hon vill förmedla, för det svajar något i jämförelse med filmer som utåt sett går ut med att vara både drama OCH komedi.
Just det, på slutet känns det som om allt verkligen ska knytas ihop på rätt och riktigt sätt för konventionens skull, men ett visst bröllop (säger ej mer för spoilervarnings skull) känns påklistrat, ologiskt och hastigt inkastat i sista stund - tyvärr.
Nej, filmen hamnar inte i DVD-samlingen. Detta kan och vill man dock se om nån gång, för som sagt, det man njuter mest av i Nutleys/Bergströms produktionsbolags filmer är skådespeleriet. Riktigt bra är Lassgård, Ingela Olsson, Anna Ulrika Ericsson, äkta paret Fredrik Ohlsson (som jag skådespelat tillsammans med i kortfilmen Sand och kratrar) och Siw Malmkvist samt Philip Zandén. Kul att se Johan Widerberg på duken igen (!) efter ca 10 års frånvaro och han är bra liksom de flesta övriga som t ex Wolff. Men allt som allt en varm och trevlig film.

Trivia: -

Biopremiär: 2009-11-06