Vittne till ett krig

3,6

Handling: Mark Walsh är en luttrad krigsfotograf. Under ett uppdrag i Kurdistan tillsammans med kollegan och bästa vännen David, inser dock Mark för första gången till fullo vad ordet triage står för – i detta fall att bestämma vem som ska lämnas att dö och vem som ska räddas till livet på ett fältsjukhus. När Mark återvänder till Dublin och sin flickvän Elena hopar sig frågetecknen. David har inte kommit hem, och alla förväntar sig att Mark ska tala om var han är. Marks önskan att hitta svaren håller på att krossa honom, och det är enbart med hjälp av familjens stöd och kärlek som han till sist kan se sanningen i vitögat.

År: 2009
Ian McElhinney
Kelly Reilly

Copyright AB Svensk Filmindustri

Bilbo_one

Bra film som ger en bra bild av hur ett krig är för de inblandade. Ska ses. Stark trea

När Danis Tanovic återkommer med ett nytt krigsdrama är det svårt för mig att hålla förväntningarna nere, med tanke på hur mycket jag tyckte om hans tidigare film No Man's Land (2001). Och likheterna mellan de båda filmerna är större än vad vi inledningsvis skulle kunna tro, eftersom trailern för denna film framställer det hela som en upphottad Hollywoodproduktion, men filmen som helhet är betydligt långsammare och mer inriktad på drama än reklamen får det att verka som. Det kan ta lite tid att anpassa sig till filmens framtoning och uppskatta tempot, men har du väl gjort det så har Triage (2009) mycket att erbjuda.

En mängd mäktiga ingredienser finns med - utöver storslaget ljud och bild är det svårt att inte fängslas av de etiska frågeställningar som krig för med sig, på gott och ont. Tanovic bemästrade dessa till perfektion i No Man's Land, och samtidigt som denna films manus inte är fullt lika välformulerat, eller får till en lika fantastisk avrundning, bjuder Triage på en berörande resa, en något avig dialog till trots.

Innan jag såg Triage var jag visserligen medveten om hur lätt det skulle vara att bli besviken, med tanke på i vilken hög grad jag hade placerat den första filmen jag såg av Tanovic på en piedestal. Men den oundvikliga jämförelsen störde mig långtifrån så mycket som jag hade förväntat mig - de båda filmerna är fristående från varandra sevärda och tankeväckande krigsdraman som det skulle ha varit mycket synd att missa.

Biopremiär: 2010-03-05