Micmacs

Handling: En man blir skjuten i huvudet. Om läkarna opererar bort kulan är risken stor att han för evigt förlorar förståndet, om de låter den sitta kvar är risken stor att han en dag faller ihop död på gatan. De väljer det senare alternativet för att ge honom någon form av livskvalité, om än begränsad.

Mannen som bor på ett skrotupplag intill två konkurrerande vapenindustrier dras in i deras inbördes kamp om att sälja så många destruktiva vapen som möjligt till den som betalar mest. Vår hjälte bestämmer sig för att ingripa i mänsklighetens namn.

År: 2009
Jean-Pierre Marielle
Yolande Moreau
Dominique Pinon

Isko

Denna film liknar ingen annan och jag som aldrig trodde att den skulle kunna vara lika bra som Amelie från Montmarte. Men sanningen är att denna film nästan är bättre. Svårt att säga. Varför ingen 5a? Filmen gick lite väl snabbt många gånger och om man inte är van att kolla på fransmän som pratar som kulsprutor så tappar man bort sig här och var.

bertie

bland de bästa jag sett, allt dom företog sig lyckades

Fräsiga detaljer (snygg scenografi) och kul upptåg men filmen är för mycket för min smak. Kanske det franskt uttrycket eller tempot inte är min grej eller så var historien inte tillräckligt intressant. Tycker hur som helst alla Jeunets filmer tenderar vara på det här sättet. Amelie kändes dock lite mer sansad och engagerande.
Hade sen föredragit om man hade kört på operera ut kulan alternativet, hade kunnat bli lite mer komiska följder tänker jag.
Gillade att man slängde in en glimt av en scen ifrån Delicatessen där dem spelar på såg.

Isko

Biopremiär: 2010-08-27