Tora! Tora! Tora!

Krig:

Krig:

Handling: Om händelseförloppet som ledde till attacken mot Pearl Harbour sett ur både amerikanskt och japanskt perspektiv. År 1941 ligger Japan och USA i konflikt med varandra. Japanerna planerar en överraskningsattack på den amerikanska flottan i Pearl Harbour. Den amerikanska säkerhetstjänsten lyckas dechiffrera delar av det japanska meddelandet men lyckas inte övertyga de styrande om att en attack från japanerna kommer att ske

År: 1970
Regissör: Richard Fleischer Kinji Fukasaku
Originaltitel: Tora! Tora! Tora!
Ursprungsland: USA, Japan

Shogo Shimada
Frank Aletter
Koreya Senda
Leon Ames

Det är nästan en hädelse att jämföra Pearl Harbor med Tora! Tora! Tora!. Det enda som är bra med Pearl Harbor är effekterna, men även där slår Tora! Tora! Tora! den på fingrarna. Anfallet här är oerhört välgjort, särskilt med tanke på att det var innan alla effekter skapades med datorer. Visst är Tora! Tora! Tora! en aning seg då den större delen av filmen bygger upp inför anfallet, men den känns genuin. Särskilt bra är det att man får se vad som skedde sett från båda perspektiven (de amerikanska och japanska). Skådisarna här slår de sliskiga i Pearl Harbor med hästlängder och vi slipper se en massa kärleksbullshit. Rekommenderas om man vill få en någorlunda korrekt historisk bild av vad som hände. En svag fyra.

euchari

Stark fyra. Lugnt och fint tempo. Klart sevärd!

Hyfsad krigsrulle med schyssta actionscener. Den är dock stundtals rätt seg och småtrist.
Man får vänta ett tag på själva "anfallet", men det var väl också nödvändigt för att man skulle hinna med all bakgrunsfakta till händelsen, men jag tycket ändå att den kändes långdragen.
En svag trea i betyg.

andreas_96

nej nej nej nej,, här har vi ett exemplar på en ljummen krigsfilm,, Det tog väldigt lång tid innan det blev action och den var för lång

Xenomorph

Välgjord krigsfilm i långsamt tempo. Har väl fått mest positiv kritik för att skildra både japanska och amerikanska sidorna.

Olofsson

Nä, denna föll mig icke i smaken. Seg och långdragen film som inte lärde mig något nytt. De flesta kallar denna film ett mästerverk - pyttsan!

oo7

Var ett tag sedan jag såg den. Upplevde den då som en mycket bra och seriös film om en av de mest omtalade händelserna som inträffade under det ultimata vansinnet som även är känt som det andra världskriget.